L’última de les aturades parcials convocades pels treballadors del metro per la crisi de l’amiant ha obligant, des de primera hora, a regular els accessos de diverses estacions. S’ha fet a la Sagrada Família (L5) amb regulacions poc freqüents. En aquesta estació, alguns passatgers asseguren que s’han trobat els trens molt plens i no han pogut entrar-hi. També s’ha hagut de controlar l’accés a les andanes ha estat a Verdaguer (L4) i a la parada de la Sagrera (L5), tot i que no s’han produït aglomeracions.

vaga metro estació Sagrada Família

Alguns usuaris han reconegut que durant l’hora punta del matí, entre les vuit i les nou, no s’han produït tantes incidències com en d’altres ocasions. Però a partir de les 9.30 h, quan el serveis mínims s’han reduït fins al 20 %, els trens no han pogut absorvir tot el passatge i algunes persones s’han vist forçats a esperar al següent comboi.

No pagar el bitllet, la protesta dels passatgers empipats

Aquesta és la novena convocatòria de vaga des del gener, i la paciència d’alguns usuaris s’esgota. Els agents de seguretat han rebut les queixes i el malestar dels viatgers habituals. Alguns, empipats amb les aturades, han assegurat que en la propera jornada de protesta no pagaran el bitllet.

El comitè d’empresa del suburbà de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha convocat la protesta en diferents franges horàries. La primera, de 6 a 6.30 h, quan només hi ha establert un 20 % del servei; en la segona, de 6.30 a 9.30 h, han funcionat el 40 % dels combois, i des de les 9.30 i fins a les 10 h el servei ha tornat a ser del 20 %.

La jornada de vaga s’ha allargat també a la tarda. Les aturades s’han repetit amb un esquema similar: de 16 a 20 h, amb un 40 % dels trens garantits i de les 21.35 a les 23.35 h, de nou, un 20 %. En la resta de franges horàries els combois han circulat amb normalitat.

La novena vaga

Durant les darreres aturades, TMB va haver de regular el trànsit de passatgers en algunes estacions. L’empresa creu que els serveis mínims que es decreten són insuficients per poder garantir el servei.

La crisi de l’amiant, font del conflicte

Els treballadors del metro critiquen la gestió que TMB està fent de la crisi de l’amiant. Creuen que no pren les mesures necessàries i que vol minimitzar-ne els riscos. L’empresa, en canvi, afirma que està complint tot el protocol al qual es va comprometre.

Fa pocs dies un informe d’Inspecció de Treball va avalar la gestió de l’empresa en la retirada de l’amiant, després que els treballadors denunciessin TMB. Tot i això, el comitè es va mostrar disconforme i va restar validesa als resultats dels mesuraments perquè no es van realitzar amb un microscopi electrònic, sinó amb el sistema òptic.