Els viatges en patinet representen un 0,8 % dels desplaçaments a Barcelona i els accessos al la ciutat, una xifra que s’ha estancat després de l’auge de la pandèmia. La majoria dels usuaris són persones joves —71 %—, d’entre 18 i 35 anys. Ho assenyala el 5è baròmetre del RACC, que s’ha elaborat a partir de 800 enquestes i més de 4.300 observacions.
Una de les dades destacades és que el 26 % dels usuaris se salten els semàfors, un 2 % més que el 2024, i un altre 26 % no respecta els passos de vianants. El president del RACC, Josep Mateu, ha insistit en la importància de més controls i més formació. Tot i estar prohibit, el 8 % dels conductors de patinets circulen per la vorera i un 13 % ho fa contra direcció.
L’ús del casc, majoritari
Segons l’informe del RACC, el 91 % dels usuaris de patinet fa servir el casc. De fet, des que es va aprovar que fos obligatori, l’ús d’aquest element s’ha disparat. L’any 2024 el feien servir només un 40,4 % dels conductors.
Ara bé, el 93 % dels conductors no sap que haurà de tenir assegurança obligatòria l’any vinent i el 73 % desconeix que haurà de registrar el seu vehicle. Segons el RACC, encara caldrà veure com afectarà l’obligatorietat en l’ús dels patinets, dependrà dels preus. Creuen, però, que no suposarà una davallada en l’ús d’aquests vehicles. “Per atropellar una persona es poden arribar a demanar 20.000 euros”, assenyalen. Per això creuen que no serà una mesura dissuasiva.
608 accidents el 2024
Pel que fa a l’accidentalitat, el 2024 hi va haver 608 accidents amb patinets elèctrics implicats, un 8 % del total a la ciutat. Per segon any consecutiu, el nombre ha disminuït, un 20 % respecte el 2023. Durant l’any passat, hi va haver 19 conductors de patinets ferits greus, un més que el 2023. Pel que fa a les víctimes mortals, des del 2022 han mort cada any dos usuaris de patinet. Aquest any, afortunadament no n’hi ha hagut cap.
“Van amb mentalitat de vianant”
Des del RACC assenyalen que cal més formació en mobilitat viària i millorar les connexions de la xarxa, amb la reordenació dels carrils bici que puguin estar més saturats. Josep Mateu assenyala que molts dels conductors “van amb mentalitat de vianant” i que per això cal incidir en la millora de la informació i de la senyalització.