Només cal fer cas al sentit comú per saber que creuar la ronda del Litoral caminant pel mig de la calçada no és bona idea. Com tampoc no ho és travessar en diagonal la Meridiana, obviant els passos de vianants. Són dos casos extrems però el cert és que d'actituds imprudents a Barcelona se'n poden veure cada dia. Són molts els que, saltant-se el reglament de circulació, passen quan el semàfor està vermell. "Yo creo que la mayoría de gente lo ha hecho pero yo lo hago cuando no hay coches que se acercan." "Jo el que més em trobo és gent creuant pel mig del carrer, que no van pel pas de vianants. Tu vas amb la moto i se't creuen." A tots aquests vianants imprudents l'Ajuntament ha donat avui un toc d'alerta amb advertència inclosa. AMADEU RECASENS, comissionat de Seguretat: "El trànsit no són només els vehicles, sinó també les persones que van a peu. Formen part del joc del trànsit, són un element més. I si infringeixen la normativa, naturalment, són susceptibles de ser sancionats." Unes sancions que, segons el consistori, ara per ara només s'apliquen a les infraccions més flagrants. "L'any 2015, els vianants van ser el segon col·lectiu amb més morts en accidents de trànsit a Barcelona, només per sota dels motoristes. 6 persones van perdre la vida per atropellaments, en un total de 65 accidents." Això pel que fa als accidents amb lesions, però també en trobem de menys greus, fruit, algunes vegades, d'anar caminant despistat. L'increment de l'ús del mòbil els últims anys hi té molt a veure. L'associació Barcelona Camina demana que Servei Català de Trànsit i Ajuntament en recullin xifres per saber si ha esdevingut un problema a tenir en compte. JOAN ESTEVE, Barcelona Camina: "Sembla que hi ha un boca-orella que diu hi ha moltes distraccions la gent passa sense mirar perquè estan escrivint o contestant el mòbil però no sabem exactament quina és aquesta realitat." El que és, però, innegable és que cada vegada són més els que caminen sense mirar endavant.

El reglament de circulació prohibeix explícitament travessar en vermell als vianants. Si ho fan, s’exposen a rebre una multa. Ara bé, el consistori reconeix que a la ciutat de Barcelona només se sancionen les infraccions més flagrants, que posen en perill la integritat de vianants i conductors de vehicles. Tot i això, el comissionat de Seguretat de l’Ajuntament, Amadeu Recasens, ha volgut recalcar en el decurs de la roda de premsa de balanç de sinistralitat a Barcelona que “els vianants són un element més del joc del trànsit i són susceptibles de ser sancionats”.

Qui més qui menys reconeix que “de tant en tant” passa els semàfors en vermell, tot i que la majoria de barcelonins consultats asseguren fer-ho amb compte i sempre que no hi hagi cap vehicle a prop. Això contrasta amb el que responen molts conductors, que asseguren haver-se endut més d’un ensurt per culpa d’algun vianant que creuava per on no ho havia de fer.

A aquestes imprudències s’hi han de sumar els descuits fruit d’anar caminant fent servir el mòbil. L’associació Barcelona Camina demana que Servei Català de Trànsit i Ajuntament en recullin xifres per saber si ha esdevingut un problema a tenir en compte, per saber, per exemple, si l’ús del mòbil ha estat el motiu d’accidents amb vianants involucrats.