Un dels passatgers, Xavier Güell, acostumat a agafar un avió entre tres i quatre vegades a la setmana per motius laborals, ha explicat que la primera impressió que va tenir de l’aparell era que no estava retolat amb el nom de cap companyia, i que era un avió “vell i amb els seients destrossats”. Es tracta d’un McDonnell Douglas MD-83, un dels models amb què treballa la companyia SwiftAir, la qual havia estat subcontractada per Vueling per fer el trajecte. “És un fet habitual en períodes d’estiu, quan hi ha molta demanda”, segons un portaveu de Vueling.

La sèrie MD-80, que es va començar a fabricar als anys 80, té una capacitat de 166 seients. Aquesta mateixa sèrie va estar envoltada de polèmica l’agost de 2008, quan el vol 5022 de Spanair, un MD-82, es va estavellar abans d’enlairar-se a l’aeroport de Barajas i va causar 154 morts.

El vol va sortir puntual de l’aeroport de Venècia a les 15.55 h. Deu minuts més tard, quan l’avió encara agafava altura, els passatgers van sentir “una explosió fortíssima”, segons Güell, seguida d’una pèrdua d’altura. “Tothom es va quedar en silenci, fins quatre o cinc minuts després ningú no va informar de res”. Segons aquest passatger, el comandant va explicar per megafonia que hi havia hagut “una explosió al motor esquerra” i que l’avió podia volar amb un sol motor i es preparaven per realitzar un aterratge d’emergència.

“Hi havia silenci complet. Estàvem tots cagats”. Güell recorda com l’aparell va “planejar” durant 10 o 15 minuts sobre la ciutat de Venècia “a poca altura”, fins que l’avió va poder fer un aterratge sense incidents.

L’únic contacte amb la companyia, un SMS

Una vegada a terra, Vueling va enviar un altre avió a Venècia des de Palma. Segons Xavier Güell, cap empleat de l’aerolínia no els va atendre durant el temps d’espera a Venècia —sí que ho va fer un treballador de l’aeroport— ni els va esperar ningú al Prat. De fet, Güell explica que l’única comunicació amb Vueling va ser un missatge SMS que la companyia els va enviar per demanar disculpes perquè el vol no havia sortit “a l’hora prevista”. La companyia explica, però, que es van repartir tiquets bescanviables als restaurants de l’aeroport entre els passatgers.

Els passatgers del vol 6405 de Vueling van sortir de l’aeroport Marco Polo a les 21.58 h i van arribar al Prat a les 23.35 h, prop de sis hores més tard del previst. La companyia afirma que es tracta d’un fet molt puntual i que, tant Vueling com SwiftAir, tenen el màxim certificat de seguretat que pot obtenir una aerolínia, l’IOSA, atorgat per l’Associació Internacional del Transport Aeri.