zona baixes emissions barcelona zbe 2022

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha decidit anul·lar l’ordenança de la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE) de l’Ajuntament. La sala contenciosa tira enrere la norma per, diu el tribunal, “falta d’informes que avalin algunes restriccions, excés de l’àmbit geogràfic d’implantació i excessiva restricció del tipus de vehicles afectats”, entre altres motius.

El TSJC estima, així, els sis recursos interposats per 10 col·lectius contra la ZBE de Barcelona. Ho havien fet la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya, el Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils i la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport, entre d’altres.

L’Ajuntament de Barcelona pot recórrer a instàncies superiors contra la decisió judicial que tomba la zona de baixes emissions.

La informació per avalar la ZBE és incompleta, segons el tribunal

La sala considera que la informació que va permetre elaborar l’ordenança relativa a les restriccions de circulació no estava actualitzada i era incompleta i diu que hi havia “vicis substancials en l’elaboració de la norma”. Per aquests motius, els magistrats diuen que els encarregats de fer el projecte i aprovar-lo no tenien prou eines per analitzar l’impacte de la mesura en els ciutadans ni escollir quins mitjans per aconseguir els objectius de reduir els nivells de contaminació serien els més adequats. També destaquen la manca d’alternatives menys restrictives.

En concret exposen que les dades que s’havien utilitzat en l’informe d’emissions eren del 2013, quan ja es disposava de les del 2017. I que la contaminació en el moment de l’elaboració d’aquesta mesura “presentava una tendència descendent”.

S’exclouen les persones amb menys diners, segons el TSJC

A la sentència, el tribunal considera que l’etiqueta ambiental de la DGT pot servir de referència per establir les restriccions de la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona, però que alhora exclou els vehicles per raó d’antiguitat, sense alternatives viables per homologar els que no tenen distintiu. Pels magistrats, això implica que la mobilitat es condiciona a la capacitat econòmica de cada titular per poder adquirir un vehicle menys contaminant.

La ZBE de Barcelona, en el punt de mira de la justícia

No és la primera vegada que el TSJC es pronuncia sobre la zona de baixes emissions. El juliol del 2020 ho va fer a favor i va desestimar les mesures cautelars que dues entitats havien demanat per ajornar l’entrada en vigor de les multes. Les dues entitats havien presentat un recurs contra l’ordenança municipal que havia aprovat el Ple a finals del 2019.

En la interlocutòria, el jutge va desestimar el recurs “prevalent l’interès general que exigeix la protecció de la salut i el medi ambient”.