Quan els ciclistes pugen pel carrer de la Marina topen amb això: un carril bici que s'acaba. L'Ajuntament n'hi vol donar ara continuïtat des de la Diagonal fins a la travessera de Gràcia per millorar els desplaçaments nord-sud. De canvis també n'hi haurà al passeig de Pujades. El carril bici que ara va arran del Parc de la Ciutadella es mourà de lloc i s'allargarà pel carrer de Pujades fins a Diagonal Mar. Són només dos exemples dels 12 nous carrils bici amb què la ciutat guanyarà 23 quilòmetres més d'aquestes vies, la majoria, bidireccionals i a la calçada, amb una inversió d'un milió i mig d'euros. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Una malla bàsica de carrils bici que permeti diversificar els itineraris millorant els desplaçaments mar-muntanya i Besòs-Llobregat." Però aquests nous eixos deixen de banda altres carrers clau en la mobilitat nord-sud, com Balmes o la via Laietana, ara sense carril bici i tota una aventura per als ciclistes que hi passen. L'alcalde, però, ha deixat anar una proposta que vol implantar perquè hi circulin bicicletes sense un carril específic. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "És evident. Per exemple a la via Laietana no hi farem un carril bici, doncs és necessari marcar un dels carrils deixant clar que és de velocitat 30 i que hi poden anar les bicicletes. Perquè sinó la bicicleta acaba anant per la vorera." I encara més canvis, al carrer de la Marina, entre Ausiàs March i la Meridiana el carril bici ara existent passarà al centre de la calçada. La reforma, a banda de la inversió dels nous carrils bici, es fa coincidir amb les obres per rebaixar l'alçària de Marina i donar continuïtat als carrers de Tànger i Ali Bei, uns treballs que començaran aquesta setmana.
Ho ha dit l’alcalde en la presentació del pla d’inversions que el consistori preveu per a aquest 2013 per millorar la infraestructura ciclista a la ciutat. Tot i que s’han anunciat diverses actuacions, com ara l’ampliació de carrils, la construcció de més parades o mesures per garantir la seguretat en les cruïlles amb més accidents, Trias ha volgut posar l’accent en el que ell considera que ha de ser la línia a seguir: “el problema és la convivència entre el cotxe i la bicicleta. Els ciclistes s’han de sentir segurs a la calçada, hi ha d’haver un canvi de mentalitat”. Trias, fins i tot, s’ha arribat a posar d’exemple i ha explicat que, quan va en bicicleta per carrers de pujada, “els cotxes em toquen el clàxon perquè vaig a poc a poc. S’hi han d’acostumar. Han de baixar la velocitat”.
Segons l’alcalde, aquesta moderació ha d’arribar fins i tot a vies tan transitades com el carrer de Balmes o la via Laietana. La idea és habilitar-hi carrils 30 on la bicicleta en marqui la velocitat. En aquests carrils, com en les zones 30, els cotxes han de saber que “no tenen cap preferència sobre la bicicleta”.
Trias, en contra del casc obligatori
Quan ha estat preguntat sobre la normativa que prepara la Direcció General de Trànsit que vol fixar l’obligatorietat del casc per als ciclistes a les ciutats, l’alcalde ha reiterat que no hi està a favor: “si no és que es vulguin fer piruetes, no cal”, ha dit Trias.
Pel que fa a la resta d’accions que es duran a terme per a la millora de la xarxa ciclista, durant l’últim any el consistori n’ha estudiat i detectat els punts febles. Els resultats s’han inclòs en el Pla de foment de la bicicleta, que conclou que hi ha 24 trams i cruïlles que s’han de millorar i 32 espais on manca la continuïtat dels carrils bici. Per resoldre-ho, la Regidoria de Mobilitat ha anunciat que hi invertirà dos milions i mig d’euros durant aquest any.
Una de les primeres actuacions consistirà en la construcció o ampliació de 12 carrils bici, amb els quals la infraestructura ciclista passarà a tenir 23,2 quilòmetres bidireccionals. Es milloraran, entre d’altres, els carrils dels carrers de la Selva de Mar, Josep Pla i l’avinguda Meridiana entre la plaça de les Glòries i València. També es perllongarà el carril del carrer de Calàbria entre la Gran Via i l’avinguda de Tarradellas, per connectar el Poble-sec amb l’Eixample i les Corts. I s’ampliarà el carril del carrer de la Marina entre la Diagonal i la travessera de Gràcia, actuació que ajudarà a connectar Gràcia i Horta.
La inversió també inclou el pla de xoc que el consistori va anunciar al març per a les cruïlles amb més accidentalitat. Una altra de les actuacions és que es donarà continuïtat al carril bici del carrer de Provença entre el passeig de Gràcia i el carrer de Rocafort. L’actuació es complementarà amb la conversió de tot el carril bici a doble sentit.
El Pla de foment de la bicicleta va detectar també la necessitat de més aparcaments per a bicicletes a l’interior de la ciutat. El govern municipal vol instal·lar-ne un miler de noves places i prioritzarà l’entorn de centres educatius, centres cívics i estacions intermodals.
La presentació del pla d’inversions ha coincidit en el temps amb la Setmana de la Bicicleta, que aquests dies celebra la catorzena edició. Les activitats es poden consultar al web de Mobilitat de l’Ajuntament.