Barcelona formarà part d’una xarxa europea de trens nocturns conjuntament amb 13 ciutats més, segons han explicat fonts de l’Ajuntament. El projecte preveu crear quatre línies de tren internacionals conegudes com a Nightjet, que inclouran una ruta que unirà Barcelona i Zuric a partir del 2024. La xarxa de trens nocturns serà possibles gràcies a l’acord entre les companyies ferroviàries de França (SCNF), Alemanya (DB), Àustria (ÖBB) i Suïssa (CFF).

Mapa del projecte de la xarxa Nightjet de trens nocturns europeus

Les dues primeres línies de la xarxa europea entraran en funcionament el desembre del 2021 i uniran Viena i Munic, per una banda, i Zuric, Colònia i Amsterdam, per una altra. L’any 2022 quedaran connectades Zuric i Roma, amb parada a Milà. A finals del 2023 es preveu que quedin unides també Viena i Berlín amb Brussel·les i París. I el desembre del 2024 començarien a circular els trens directes entre Barcelona i Zuric, l’última línia prevista per ara.

Any europeu del ferrocarril

El projecte del Nightjet coincideix amb les línies mestres de la Comissió Europea, que tenen com a fita reduir en un 90 % les emissions de CO2 del sector del transport el 2050. De fet, l’inici de la creació d’aquestes rutes coincideix amb l’any europeu del ferrocarril, que se celebra el 2021 amb l’objectiu de fomentar l’ús del tren perquè consideren que és un mitjà de transport ecològic i segur.

Segons les dades de la Unió Europea, un viatge en tren genera 10 vegades menys emissions de diòxid de carboni (CO2) per passatger que el mateix trajecte en avió.