vaga autobusos barcelona 2022
Foto: Marta Vidal (ACN)

Finalment no hi haurà vaga indefinida d’autobusos a Barcelona. Els treballadors han acceptat el preacord al qual van arribar els sindicats amb la direcció de TMB i desconvoquen les aturades parcials que havien anunciat per a aquest mes i que no tenien data de finalització. La decisió s’ha pres aquest dimarts a la tarda, després de la segona assemblea amb els treballadors que encara faltaven per votar. En la votació del matí, una part de la plantilla ja havia rebutjat el document amb un resultat molt ajustat de 223 vots en contra i 199 a favor.

L’assemblea de la tarda s’ha allargat unes dues hores i els treballadors han seguit debatent sobre la idoneïtat o no d’acceptar el preacord al qual els sindicats havien arribat amb l’empresa. A l’hora de votar, s’ha demanat als treballadors partidaris d’acceptar l’acord que es desplacessin a un costat de la sala i als del no, a l’altre. Amb aquest sistema, aviat s’ha fet evident que la majoria de treballadors optaven per acceptar el preacord i s’ha decidit no fer recompte de vots. Els contraris a acceptar el preacord han criticat que no es fes el recompte i han demanat que es comptabilitzessin els vots, tot i que davant l’evidència de la majoria aclaparadora del sí, no s’ha dut a terme.

L’acord que evita més vagues es produeix després d’una primera tongada d’aturades parcials al servei d’autobusos, entre el 23 i el 30 de setembre, i d’una jornada de vaga de 24 hores el 22 de setembre.

L’increment salarial, el motiu de les aturades

Els treballadors havien convocat les aturades per reclamar millores salarials. Demanaven una actualització dels sous que no els suposés una pèrdua de poder adquisitiu. TMB havia ofert inicialment un increment salarial del 2 % i argumentava que la Llei de pressupostos generals de l’Estat no permet que els increments salarials de les empreses públiques superin aquest percentatge. Un dels esculls del preacord era la recuperació del complement al lloc de feina de 4,6 dies per any treballat. La solució intermèdia proposava recuperar ara el 40 % i el 60 % restant de dies poder utilitzar-los per avançar la jubilació.

La companyia havia alertat que l’aturada indefinida prevista per a aquest octubre tindria un cost econòmic important per a la plantilla i per a l’autobús.