transport mercaderies

Els transportistes que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT podran acollir-se a una nova moratòria per a la zona de baixes emissions (ZBE). Ajuntament de Barcelona, Generalitat i AMB han acordat que els vehicles de mercaderies puguin circular-hi després del 31 de desembre del 2021 durant, com a màxim, sis mesos més, fins al 30 de juny del 2022, si es comprometen a la compra d’un nou vehicle. Per això, els seus propietaris hauran de signar una “declaració responsable de voluntat de compra d’un nou vehicle”, fet que comportarà el compromís de canviar el vehicle abans del 30 de juny.

L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha informat d’aquesta novetat en un comunicat, en què reconeix “la voluntat del sector de renovar les flotes amb vehicles més nets i sostenibles“. A més, les administracions responsables es comprometen a crear una taula de treball amb el sector per establir un diàleg permanent i abordar els següents passos de la ZBE a l’àmbit metropolità.

El sector aposta per autoritzacions puntuals

A l’acord de compromisos hi han arribat les associacions de transportistes ASTAC Condal, Ametraci, Atec, l’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors, el Gremi de Transport i la Maquinaria de la Construcció, Sintraport BCN i Transcalit. I, en un comunicat conjunt, remarquen que el transport de mercaderies és un “servei essencial i necessari” i “sempre al servei de les persones de les empreses”, però que encara és “absolutament depenent dels combustibles fòssils sense alternativa tecnològica” per als vehicles de 3,5 tones.

D’altra banda, destaquen que al voltant d’un 64 % els vehicles pesants sense etiqueta que circulen actualment ho fan menys de deu vegades l’any i fins a un 70 % ho fan menys de 20 vegades anuals. Per això, aposten per afavorir autoritzacions puntuals de forma àgil per activitats singulars, com mudances, obres, firaires, mercats, grues o auxiliars de grues, entre d’altres.

Demanen tenir en compte la gent gran

L’acord, però, no ha sumat l’unanimitat del sector. En un comunicat, l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC) ha condemnat “rotundament” que l’única alternativa dels transportistes amb vehicles sense etiqueta sigui signar una declaració responsable per a l’adquisició d’un nou vehicle i ha assegurat que continuarà lluitant per un acord que sigui “realista i eficaç”.

En aquest sentint, des de l’entitat remarquen que hi ha conductors autònoms majors de 60 anys i propers a la jubilació que no poden afrontar una inversió mínima de 120.000 euros i afirmen que primer haurien de poder esgotar la vida mínima d’aquests vehicles.

Comparteix a: