A Barcelona cada dia es fan uns 500.000 desplaçaments per repartir mercaderies a establiments o al seu destinatari final. En la meitat d’aquests serveis de repartiment, però, els transportistes aparquen en doble fila perquè no troben espai en les zones de càrrega i descàrrega. Aquesta dada es desprèn de l’estudi Repartiment urbà de mercaderies i última milla a Barcelona, elaborat pel RACC i els supermercats Bonpreu. L’estudi atribueix la falta d’espai en aquestes àrees reservades al fet que s’han reduït en un 30 % des del 2009 i també perquè conductors no autoritzats les utilitzen.

Estudi fet amb un miler d’enquestes

L’estudi s’ha fet tenint en compte més de 4.000 observacions i unes 1.000 enquestes a repartidors i comerciants. El repartiment de mercaderies i última milla representa el 20 % del trànsit a la ciutat i el 40 % de les emissions que es deriven de la circulació. A més, la majoria d’aquests transports es concentren en l’hora punta de trànsit a la ciutat, al voltant de les 9 del matí.

Segons aquest estudi, la manca de llocs d’aparcament deriva en infraccions de trànsit cap als transportistes —quan aparquen en doble fila o ocupant parcialment la vorera— però també els representa un increment del temps de desplaçament mentre busquen lloc per aparcar o quan aparquen més lluny dels comerços on han de fer el repartiment.

Gestionar millor la càrrega i descàrrega

Segons els autors de l’estudi, la solució per millorar el repartiment de mercaderies a la ciutat no implicaria incrementar el nombre de zones de càrrega i descàrrega sinó fer-ne més bona gestió. També proposen incrementar l’ús de microplataformes de repartiment, que són espais on els repartidors entregarien les mercaderies i des d’allà es distribuirien als comerços o clients propers en vehicles més sostenibles.

L’estudi també conclou que caldria que es millorés la gestió de les places de càrrega i descarrega amb eines tecnològiques i que es flexibilitzés i facilités el repartiment de mercaderies en les hores de menys trànsit. “Proposem una gestió més fina i delicada del repartiment de càrrega i descàrrega”, ha explicat Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC.