Escolta aquesta notícia

Les bonificacions al transport públic a Barcelona estan garantides fins al 30 de juny del 2025. Aquesta rebaixa del preu del bitllet no durarà per sempre i es planteja el debat de qui ha d’assumir el cost del transport públic.

La vicepresidenta de l’associació de Promoció del Transport Públic (PTP), Mercedes Vidal, ha explicat al betevé directe que “el transport públic hauria de tenir uns preus assequibles per a tothom i només destinar les bonificacions als col·lectius més vulnerables. No passa res si hi ha casos d’usuaris que poden necessitar la gratuïtat del transport públic perquè tenen el preu del bitllet com una barrera per utilitzar el servei”.

El professor de la UPC i director del Centre d’Innovació del Transport, Sergi Saurí, ha precisat que “millorar l’oferta del transport públic és l’element que fa augmentar més la demanda dels usuaris i això s’aconsegueix amb un finançament estable“. El professor coincideix amb Mercedes Vidal en el fet que s’hauria d’anar a un sistema tarifari d’abonaments “que garanteixi un ingrés mínim de cara al finançament del sistema i deixar les bonificacions per als col·lectius de renda baixa“.

Finançament via impostos

Mercedes Vidal aposta per “un finançament estable del transport públic, en què els usuaris paguin una part petita i que el servei estigui sufragat majoritàriament per les administracions públiques via els impostos que tots paguem”.

Respecte a les dificultats per aprovar les bonificacions durant el mes de gener, Sergi Saurí alerta que “aquesta aprovació dels pressupostos va afectar molt al ciutadà i demostra la gran vulnerabilitat del finançament del transport públic, que no pot dependre sempre de decisions polítiques que afecten l’usuari i el servei”.