Evolució dels passatgers al suburbà i al bus

Durant dos anys, de 2009 a 2011, van augmentar les validacions al metro en 27 milions, i es va passar de 361 a 388 milions d’usos. Aquesta pujada de passatgers es va argumentar com un resultat de l’extensió de la xarxa de metro, que el 2010 va guanyar 15 noves estacions amb la posada en marxa de l’L9, L’10, i la prolongació de l’L2 (de Pep Ventura a Pompeu Fabra) i l’L5 (d’Horta a Vall d’Hebron).

La tendència, però, es va invertir els dos anys següents i de 2011 a 2013 el metro va perdre 19 milions de validacions. El 2012, es va registrar una davallada sense precedents d’un 4% de viatgers, que va implicar una pèrdua de 15 milions de validacions. Des de TMB, aquesta xifra es va llegir en dos sentits: com un reflex de les dades de l’atur a la ciutat, conseqüència de la crisi econòmica, i també com un efecte dels períodes de vaga al metro registrats durant l’any. Durant el 2013 la caiguda va continuar però va ser només de l’1%. En un any es van perdre 4,5 milions d’usos però la dada es va interpretar com un senyal de la recuperació econòmica. Segons dades de novembre de 2014, tot apunta que la interpretació va ser encertada: els viatgers han augmentat un 1,5 % i s’han situat en 344 milions. Si al desembre es confirmés aquesta xifra, validaria la tendència a l’alça i la recuperació dels viatgers al transport públic.

Pel que fa a l’autobús, en els darrers cinc anys la progressió dels usuaris ha seguit de prop la tendència del metro. L’any 2012 es van perdre nou milions de validacions, una caiguda que ja venia de l’any anterior i que va fer un gir en positiu el 2013. Segons dades d’aquest 2014 els usuaris de bus de TMB han continuat creixent, un 0,6%, que es tradueix en 170 milions de viatges. Tot i així, les dades encara no indiquen que es pugui tornar a la xifra de 189 milions d’usuaris registrada el 2009.