Durant tot el cap de setmana, desenes d'operaris hi treballen contra rellotge per ordenar el trànsit, instal·lar la nova senyalització i eliminar les places d'aparcament dels xamfrans. La Guàrdia Urbana s'ha encarregat de desviar el trànsit per fora del perímetre. Uns talls que han agafat per sorpresa els conductors habituals del Poblenou. "No ho sabia, i això que treballo aquí al costat. Ara mirarem per on girar, si és que no em tornen a desviar per algun altre lloc." "M'anava molt bé baixar per aquí per anar a alguns clients i ara hauré de baixar per la següent." "Per als que treballem per la ciutat està mal fet. No sabem com ho haurem de fer amb el taxi, si tindrem un passi per entrar-hi, o on hi haurà les nostres parades. El mateix els ha passat a alguns dels veïns, que ho han descobert mentre hi passejaven. La informació no ha arribat als habitatges de l'entorn. "Véns caminant amb aquest sol a agafar l'autobús i et trobes que la parada està anul·lada. Ara a mirar on hi ha la nova, i a veure quan triguem." "He vist molta Guàrdia Urbana i he pensat: 'No sé pas què passa'. Tot el que sigui donar més espai per caminar els veïns, em sembla bé." Les superilles sense trànsit són una de les apostes de mobilitat del govern d'Ada Colau. La del Poblenou és la prova pilot abans d'implantar el projecte a quatre punts més de la ciutat abans d'acabar el mandat. JOSEP MARIA MONTANER, regidor del districte de Sant Martí "L'objectiu és reestructurar la ciutat. Fer-la molt més habitable, vivible, amable... A partir fer la ciutat amb més zones de vianants, i que el trànsit rodat es vagi reduint i vagi passant per unes vies més especialitzades." SALVADOR CLARÓS, president AV Poblenou "Crec que és el gran projecte de la ciutat pels propers anys. En el fons ataca dues grans estratègies paral·lelament. Per un costat la de la mobilitat, i per un altre costat la de trobar nous usos per a l'espai urbà alliberat." En aquesta tasca hi participaran més de 200 estudiants d'arquitectura de la ciutat i també les entitats veïnals. Durant tota la setmana vinent presentaran les seves propostes en tallers i grups de treball, i un cop escollides, es començaran a posar en marxa a partir del següent dilluns, 12 de setembre.

Tècnics, operaris i agents de la Guàrdia Urbana han tallat de bon matí el carrer de la Ciutat de Granada per canviar de sentit el primer tram de circulació de la nova superilla del Poblenou. Els treballs han sorprès els conductors que hi arriben pel carrer de Tànger i que ara hauran de seguir fins al d’Àvila. Un taxista, per exemple, es queixa que ningú no els ha explicat com hi hauran de circular a partir d’ara. Els pocs veïns que aquest dissabte han viscut les obres en directe sí que n’estaven informats i, d’entrada, estan satisfets amb la nova superilla.

Desenes d’operaris treballen a contra rellotge per esborrar les línies del carril bici, instal·lar nous semàfors o posar indicadors per tallar la circulació. Tenen dos dies abans que dilluns entri en vigor una configuració del trànsit completament nova a la zona, que impedirà travessar la superilla i només deixarà un carril per accedir i donar la volta a cada illa de cases. El matí de dissabte han completat el canvi de sentit del carrer de la Ciutat de Granada entre Tànger i Sancho de Ávila, que ara és de pujada. També han reordenat la circulació al carrer de Sancho de Ávila, que ja llueix la nova senyalització de superilla a l’entrada del carrer de Badajoz i on ja està pintat el carril pel qual es desvia cap al carrer de la Ciutat de Granada, que continua sent de baixada entre Sancho de Ávila i Almogàvers.

Aquest mateix dissabte s’ha de canviar el sentit de circulació del tram del carrer de Sancho de Ávila comprès entre Ciutat de Granada i Roc Boronat, i també canviarà el sentit del tram del carrer de Roc Boronat que va de Sancho de Ávila a Almogàvers (ara serà de pujada). Amb això quedaran a punt els dos bucles de més al nord de la superilla. Les interseccions afectades per tots aquests canvis també estrenaran nova senyalització vertical i horitzontal, tanques protectores i fitons. Diumenge els treballs es traslladen fonamentalment al carrer dels Almogàvers (que canvia de sentit entre Ciutat de Granada i Roc Boronat), al de Pere IV i les confluències amb Ciutat de Granada.

Aquesta nova superilla, la primera que s’implanta sobre la trama urbana dissenyada per Ildefons Cerdà, està ubicada quasi íntegrament al barri de la Llacuna del Poblenou, en una part del districte 22@ on predominen els edificis públics i naus antigues. Però també hi ha veïns, sobretot d’alguns blocs construïts durant els darrers anys; tant els que havien vist els fulls que l’Ajuntament els ha penjat a la porta, com els que avui s’han sorprès pels canvis que s’hi estan començant a fer apunten que “tot el que sigui alliberar espai per als veïns em sembla bé”.

Pel president de l’Associació de Veïns del Poblenou, Salvador Clarós, aquest és “el gran projecte de la ciutat per als propers anys”, perquè millorarà la mobilitat i, alhora, planteja el repte de trobar nous usos per a l’espai urbà “alliberat”. El líder veïnal coincideix amb el regidor de Sant Martí, Josep Maria Montaner, que “l’objectiu és reestructurar la ciutat, fer-la molt més habitable, amable…”. Per a això, diuen que el trànsit rodat s’ha de continuar reduint i circulant, al voltant de les noves superilles, per unes vies més especialitzades.

Passa el ratolí sobre el mapa per conèixer totes les afectacions de la nova superilla.