La pandèmia ha canviat els hàbits de mobilitat de molts barcelonins i la bicicleta ha estat uns dels vehicles que ha guanyat més usuaris després del confinament domiciliari de la primavera. La presència de ciclistes s’ha multiplicat especialment en aquells carrers en què, després del confinament, es van fer carrils bici nous.

Un dels carrers on més s’ha notat és el de Pau Claris, entre l’avinguda Diagonal i la plaça d’Urquinaona, on la presència de bicicletes s’ha disparat un 1.575 % si comparem les dades d’aquest juliol amb l’estiu passat. Són xifres que es desprenen de l’informe anual elaborat per la plataforma esportista Stravia. Segons el document, l’augment de ciclistes a Pau Claris ja s’havia iniciat abans de la pandèmia, quan encara no hi havia carril bici, però la fi del confinament i el canvi de carrils, n’han disparat l’ús.

La situació es repeteix a altres vies amb carrils bici nous, com el carrer de València, amb un augment del 733 % al juliol, o Roger de Llúria, amb una pujada del 571 %. Com a Pau Claris, en tots dos casos la presència de ciclistes ja anava a l’alça quan no hi havia carril bici, però els augments més accentuats s’han produït després del confinament.

L’augment de bicicletes, però, també s’ha notat en carrers on ja hi havia un carril específic. A la Gran Via, entre el carrer del Comte Urgell i el passeig de Gràcia, hi van passar al juliol un 217 % més de ciclistes que l’any anterior.

La bici es dispara al maig

En xifres globals, al conjunt de la ciutat l’augment de ciclistes va tenir el pic màxim al maig, amb un augment del 96,22 % dels desplaçaments, en comparació amb el mateix mes del 2019. Al juny, la tendència es va mantenir, amb una variació del 82 %. La pujada es va frenar al juliol, quan els desplaçaments en bicicleta van augmentar un 41,58 % a la ciutat, segons les dades de Stravia.

Durant el desconfinament, l’augment de ciclistes a la ciutat es va notar també a les botigues de bicicletes, que van augmentar les vendes. A l’estiu, el Bicicleta Club de Catalunya va alertar que la infraestructura ciclista de la ciutat no estava preparada per absorbir tants usuaris i que alguns carrils bici es podrien col·lapsar.