Primer s'activa el comptador... i ja pot començar la cursa. Conductors de tramvia de tot Europa avui ham competit... i han acabat... jugant a bitlles.... És una de les imatges que deixa la tercera edició d'aquest campionat. Barcelona n'és l'amfitriona i també hi ha tingut representació. "No, competición previa no, hay otras ciudades que sí que han hecho competición previa. Nosotros no. Simoplemente la empresa lo eligio. Eligió uno de Trambaix y otro de Trambesós y hemos sido nosotros." El circuit dura uns vuit minuts i té sis proves. Es mesuren habilitats com l'exactitud de la frenada, el control de la velocitat i el càlcul de la distància. Barcelona ha estat la seu coincidint amb el desè aniversari del Tram. Enguany hi participen 17 equips, en total, 34 competidors que lluitaran per demostrar que són el millor conductor d'Europa. "Utilitzem aquestes proves, no toquem una pilota però sí que les fem servir habitualment. La frenada, la precisió sí que les fem servir a la feina." A banda de les habilitats de cada conductor, cal tenir en compte les condicions climatològiques, que també poden afectar el resultat. "Potser et trobes que la via et pot patinar més del normal, però els conductors estan acostumats, estan al carrer i estan permanentment salvant aquest tipus de circumstàncies." El primer premi ha estat per a la ciutat madrilenya de Parla, el segon, per a Rotterdam i Madrid ha opcupat el tercer lloc del podi. A més, avui s'ha sapigut que Viena acullirà la quarta edició de la Competició l'any que ve.

En el circuit, que s’ha instal·lat en el tram comprès entre les estacions de Ciutadella i Vila Olímpica, s’hi han disputat sis proves: una de velocitat estimada, en la qual calia ajustar-se a una velocitat constant de 30 km/h sense accés visual al comptaquilòmetres; una altra de punt de parada, per mesurar l’exactitud en la frenada per parar-se en el punt determinat; una de distància estimada, per situar la part central del tramvia en un lloc precís; de conducció en marxa enrere i de distància lateral, per valorar la capacitat d’estimar la distància mínima entre el tramvia i els vianants.

La prova més curiosa era la darrera: el tramvia havia d’empènyer una pilota per tal de tirar el màxim de bitlles possible. Tan sols els equips d’Oradea (Romania) i de Tenerife han aconseguit fer un “strike” i fer caure totes les bitlles, en una prova que ha atret totes les mirades del públic.

Proves esportives

A la complicació de les proves cal afegir-hi els factors ambientals. El vent i l’estat del paviment són alguns dels elements que poden afectar la conducció. No obstant això, els participants ja hi estan acostumats. “A la vida real no toquem una pilota però sí que fem aquestes proves habitualment, ho fem servir a la feina”, explica Jean Herarimana, un dels conductors de l’equip de Lió.

Els participants dels 17 equips són conductors reals a les seves ciutats. Per superar les proves dins de cada tramvia hi van dues persones: un és el conductor i l’altre el seu company d’equip que li dóna indicacions en les proves en les quals s’ha de conduir marxa enrere. A la segona ronda es canvien els torns.

Els guanyadors

Finalment, l’equip format per Ana Belén Diego i Pedro Pablo García, conductors del tramvia de la ciutat madrilenya de Parla, ha estat el guanyador, amb una puntuació final de 3.970 punts sobre els 7.000 totals. La segona i tercera posició han recaigut en Rotterdam (3.230 punts) i Madrid (3.040), respectivament. L’equip de Barcelona, format per en Daniel Fernández i Merche Lara, han obtingut la setena posició. “En teoria, competir a casa ens dóna una mica d’avantatge perquè són els nostres Trams, però les proves són de sort i no s’assemblen en res a la conducció normal”, explica Daniel Fernández, conductor del Trambaix.

La primera edició d’aquest campionat es va fer a Budapest (Hongria) i la segona, a Desdren (Alemanya). L’edició de l’any que ve tindrà lloc a Viena. Enguany, coincidint amb el desè aniversari de la recuperació del tramvia a la ciutat, Barcelona n’ha estat l’amfitriona. “Per a nosaltres és un any molt especial, el tramvia s’ha consolidat en aquests 10 anys, tenim prop de 25 milions de viatgers a l’any i és un servei molt valorat per la gent”, explica el director gerent de Tram Operadora, Joaquim Bestit.