El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat la compra de 39 trens per ampliar la flota de TMB i millorar la freqüència de pas. Illa ho ha dit durant l’acte institucional del centenari del metro. La majoria dels nous combois donaran servei al tram central de l’L9 i la resta es destinaran a altres línies. La inversió prevista és de 331 milions d’euros, que assumirà la Generalitat de Catalunya a través de l’ATM amb un 51 %, l’Ajuntament de Barcelona amb un 25 % i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24 %.
Fonts de TMB han explicat que un dels objectius que es pretén amb la nova adquisició és passar dels 1,5 milions de passatgers diaris actuals als dos milions. Salvador Illa, president de la Generalitat, ha recordat que la inversió en el metro per part del govern català “està assolint nivells històrics” i l’ha qualificada com “un pas de gegant per millorar la qualitat del metro de Barcelona”.
Arribada dels primers trens el 2029
La licitació dels 39 trens es farà a finals de juliol del 2025 i l’adjudicació a la primavera del 2026. L’arribada dels nous trens serà al 2029 i es preveu que la totalitat dels 39 combois estiguin operatius al 2030. Tot i així, fonts de TMB han matisat que aquestes dates estaran condicionades a l’evolució de les obres del tram central de l’L9.
L’ampliació dels 185 trens actuals es farà movent-ne 26 d’una línia a l’altra per uniformitzar flotes i optimitzar-ne el manteniment. D’aquesta manera, a l’L2 el 22 trens actuals passaran a l’L9 i se n’incorporaran 25 per incrementar-ne l’oferta. A la resta de línies, a l’L1 s’incrementarà la flota amb sis trens nous i a l’L4, amb quatre trens. A l’L3 arribaran quatre trens i quatre dels actuals de la sèrie 5.000 passaran a l’L5.
Millorar la freqüència de pas
Un altre dels objectius que es pretén amb la nova adquisició és millorar la freqüència de pas. Salvador Illa ha assegurat que gràcies a aquesta inversió en hora punta es donarà servei a 20.000 usuaris més que ara.
Amb l’arribada dels nous trens, segons TMB, al 2030 la freqüència de pas estaria per sota dels tres minuts a l’L1 i l’L5, que són les línies que porten més passatge. Així, l’L1 passaria d’una freqüència de pas de 3:05 en hora punta a 2:38 el 2030 i l’L5 de 2:29 a 2:15. L’L2 també deixaria la freqüència per sota dels tres minuts, passant dels 3:15 als 2:50. En el cas de l’L3 i L4, es reduirien el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26, respectivament.
En el cas de l’L9 Nord, l’L9 Sud, l’L10 Nord i l’L10 Sud, la freqüència de pas seria de sis minuts al 2030, que en el tram central de l’L9 arribaria als 3 minuts en hora punta.
Trens més accessibles i amb tecnologia millorada
La licitació dels nous trens contempla que siguin més accessibles, però també més lleugers i amb una millora del consum energètic. A més, també incorporaran nous estàndards per reduir els costos de manteniment. Igualment, incorporaran les últimes normatives en matèria de ciberseguretat, confort i informació al passatger.