Foto: Carlota Serarols

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) desplegarà durant el 2023 una sèrie d’innovacions tecnològiques que permetran a la Línia H12, que fa el recorregut Gornal-Besòs/Verneda, incrementar les seves prestacions i transformar-se en un bus ràpid de trànsit (BRT) elèctric. Aquestes millores es podran implementar gràcies a una subvenció d’1,2 milions d’euros atorgada per la Unió Europea, segons ha informat la mateixa empresa. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que “aquest projecte és innovador i permetrà electrificar totalment la línia de bus i millorar-ne el servei amb les últimes tecnologies”.

Així, l’H12 passarà a ser “un bus més ràpid, més sostenible i més confortable”. La implantació començarà formalment durant el gener del 2023 i tindrà una durada de quatre anys. Inicialment, s’aniran desplegant els diversos elements tecnològics anteriorment descrits i s’aniran recollint dades per verificar l’increment de les prestacions de la línia, fins a la seva completa transformació en un BRT elèctric.

Detalls de les implementacions tecnològiques

Els diversos desenvolupaments i elements tecnològics per convertir l’actual Línia H12 en un BRT elèctric s’agrupen en tres grans blocs: electrificació completa de la línia, millora de la regularitat i millora de l’experiència de l’usuari. L’electrificació completa de la línia s’aconseguirà amb la instal·lació de carregadors en les cotxeres, estacions de càrrega d’oportunitat als terminals de línia i busos elèctrics d’alta capacitat.

La millora de la regularitat de la línia es vol aconseguir amb la connexió dels centres de control de bus i del centre municipal de control del trànsit, l’aplicació d’estratègies d’adherència a l’interval de pas dels busos i diversos desenvolupaments en matèria de sistemes intel·ligents de transport. I la millora de l’experiència de viatge de totes les persones usuàries es basa en el coneixement de la demanda en tot moment per part de TMB, ja sigui en temps real o amb previsió, la millora d’informació a bord del bus i la videovigilància embarcada.

Projecte amb subvenció europea

La Unió Internacional del Transport Públic (UITP) va escollir la proposta de TMB i la va integrar al seu Consorci, del qual també formen part empreses operadores de ciutats com Amsterdam, Atenes o Munic, centres de recerca i empreses tecnològiques d’abast europeu i de l’Amèrica Llatina com Bogotà o Quito. El projecte va ser lliurat el passat 26 d’abril a la UE i el 20 de juliol es va fer pública l’adjudicació a la UITP, després de superar dues propostes més.