“Hem patit molt i ara els toca patir a ells”. Així ha tancat el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, la roda de premsa en què ha valorat amb regust de “victòria” el decret llei aprovat per la Generalitat per limitar els VTC a l’àrea metropolitana. La norma endureix els requisits d’aquests vehicles per continuar treballant. Només uns 1.500 VTC podran complir-los d’entrada, tot i que Álvarez creu que n’acabaran quedant “molt pocs”, perquè el decret “ataca directament la rendibilitat” d’empreses com Cabify. “És un tir en tota la línia de flotació”, ha subratllat.

El text, que l’activista considera “com un fill” després d’un any de negociacions, només permetrà als VTC oferir serveis urbans a Barcelona i l’àrea metropolitana amb cotxes de més de 4,9 metres de llarg. Hauran d’haver fet, a més, un mínim de 100 serveis en el darrer any i les flotes només podran incloure vehicles de propietat o de “leasing”, no de lloguer sense conductor.

La mesura, en opinió d’Élite, forçarà Cabify a fer front a una “enorme inversió” si volgués continuar. En relació amb els xofers de les flotes actuals dels VTC, Álvarez els ha convidat a passar-se al taxi: “Tenim molta feina i molt digna”.

Enduriment de les sancions

El portaveu del sindicat s’ha referit al règim sancionador del decret amb to irònic: “Hi ha hagut moments en els quals em feia pena perquè és molt dur”. Segons ha detallat, les sancions aniran dels 2.000 als 6.000 euros, inclouran immobilitzacions del vehicle, per exemple, per captar clients al carrer, i la reiteració de tres infraccions molt greus comportarà la revocació de la llicència.

Seran les administracions locals les encarregades de controlar que es respecta el decret. En el cas de Barcelona, Álvarez ha lloat la “ingent tasca” que ha fet la Guàrdia Urbana per fer complir el reglament vigent fins ara. En l’últim any s’han posat unes 4.700 denúncies a VTC en el conjunt de l’àrea metropolitana. Per Élite, la norma nova “posa ordre” al sector com a mínim durant els quatre anys en què estarà vigent.

VTC CABIFY