Escolta aquesta notícia

Un any més TMB aprofita el descens d’usuaris del metro de Barcelona a l’estiu per fer obres de millora a la infraestructura. Aquest any es renoven sis quilòmetres de via de l’L4, fet que obligarà a tallar parcialment la línia. En concret, els treballs deixaran sense servei un total de set parades de l’L4, el tram entre Verdaguer i la Trinitat Nova. Aquesta primera afectació començarà el 25 de juny i s’allargarà fins al 31 d’agost. Posteriorment, el tall del servei es reduirà. Així, de l’1 al 7 de setembre l’L4 no funcionarà entre Maragall i la Trinitat Nova.

També hi haurà obres a l’L11. En aquest cas, el tram serà només d’una parada, entre la Trinitat Nova i la Casa de l’Aigua. També començarà el 25 de juny i s’allargarà fins al 7 de setembre. Per explicar aquest tall i les alternatives possibles, hi haurà una vuitantena d’informadors en aquestes dues línies que ja han començat a treballar aquest dijous.

“És imprescindible, ho hem de fer”, ha defensat la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet. Reconeix que les obres arriben en un moment “amb moltes intervencions a la citat” però destaca que milloraran la qualitat del servei i també la seguretat.

Servei especial d’autobusos al tram de l’L4

Per facilitar la mobilitat dels usuaris, funcionarà un servei especial d’autobusos entre Verdaguer (L4) i Casa de l’Aigua (L11) que cobrirà tot el tram afectat per les obres, i que a partir de l’1 de setembre — quan es recuperi el servei entre Verdaguer i Maragall — reduirà el recorregut. En total hi haurà 22 autobusos articulats amb una freqüència de pas de quatre minuts aproximadament en hora punta, i un horari similar al del metro. A més, també s’habilitarà un altre servei de bus especial entre Girona i Verdaguer per a persones amb mobilitat reduïda, ja que Verdaguer no és una estació accessible.

El metro, la principal alternativa per desplaçar-se

A banda d’aquests autobusos, però, TMB recomana utilitzar de forma prioritària la mateixa xarxa de metro com a alternativa de transport, especialment l’L3 i l’L5 — que reforçaran el servei—, ja que cobreixen el recorregut del tram afectat per les obres. Es calcula que el tram afectat per les obres l’utilitzen unes 60.000 persones els dies feiners de juliol i 45.000 a l’agost, i que els caps de setmana hi haurà 40.000 usuaris afectats al juliol i 38.000 a l’agost. D’aquí la importància d’utilitzar el metro com alternativa.

A banda del metro, també es poden utilitzar algunes línies de bus com la D50, H6, D40, 76 i H2, que circulen en trams propers a les estacions afectades.

Reduir les incidències i les vibracions

Les obres a l’L4 suposen una inversió de 20 milions d’euros. L’actuació permetrà reduir el nombre d’incidències perquè es renoven completament les vies. A més, també se’n podrà fer un manteniment més eficaç i es resoldran els vuit punts amb problemes de vibracions que hi ha en aquesta zona.

A més, la Generalitat aprofitarà l’actuació per invertir 10 milions d’euros en la renovació de la senyalització d’aquest tram. Una actuació molt important per reduir l’afectació a les estacions en cas d’incidències. L’L4 es va construir l’any 1982 i és la única que encara disposa de conducció manual. Aquesta renovació, però, s’haurà de fer progressivament i s’allargarà quatre o cinc anys.

La PTP valora positivament que l’obra de l’L4 es faci per trams

Des de la plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP) valoren positivament que la renovació de l’L4 es faci “amb la menor afectació possible” al llarg de diferents anys, contràriament al que es farà a l’R3 de Rodalies, que tindrà un tram tallat durant 16 mesos. Ho ha manifestat Pol Méndez, tècnic de la PTP, en una entrevista al betevé directe. També espera que no es redueixi la freqüència de pas a l’L3 i l’L5, que funcionaran com alternativa i ha demanat “garantir la mobilitat a tota la ciutat homogèniament”. Méndez ha criticat que durant l’estiu es redueixi el servei de transport i considera que “no està del tot garantit el dret a la mobilitat”.