Obres túnel Renfe Catalunya

Les obres de reconfiguració de les vies a l’estació de Sants obliguen a tallar la circulació de trens en dos túnels del centre de la ciutat. El cap de setmana passat (del 21 al 24 d’agost) va quedar afectrat el de Plaça de Catalunya i aquest (del 28 al 29 d’agost) és el torn del de Passeig de Gràcia.

Per completar el trajecte, els usuaris han de fer ús del metro o bé altres línies de Rodalies. Per això, mentre durin els talls, els bitllets de Renfe seran vàlids per fer transbordament.

Afectacions a Plaça de Catalunya

Les obres a Plaça de Catalunya tenen lloc aquest cap de setmana d’aquest divendres 21 a les 23.45 h i fins a dilluns 24 d’agost a les 5.15 h. Tal com es pot veure a la imatge, el tall del servei (en gris) afectarà unes quantes línies des de diversos punts. Per facilitar la mobilitat dels viatgers s’ha habilitat un pla alternatiu de transports, que preveu l’ús del metro com a mitjà alternatiu o altres línies de Rodalies amb estacions properes. En concret, les afectades són cinc: l’R1, l’R2 Sud, l’R3, l’R4 i l’R12.

Afectacions a Plaça Catalunya

Tall a Passeig de Gràcia

El darrer cap de setmana d’agost és el torn del túnel que passa per l’estació de Passeig de Gràcia. En aquest cas, el tall ha començat el divendres 28 d’agost a les 23.45 h i durarà fins el dilluns 31 d’agost a les 5.15 h. Aquesta interrupció del servei afecta més línies, fins a nou. Són l’R2 Sud, l’R2 Nord, l’R3, l’R11, l’R13, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17. Els plans de transport alternatiu també preveuen l’ús d’estacions de Rodalies alternatives o bé el metro.

Afectacions a Passeig de Gràcia

Un nou esquema de vies a l’estació de Sants

Les obres en aquests túnels formen part del projecte conegut com a 4+4, que permetrà implementar un nou esquema de vies a l’estació de Sants i que suposa una inversió de 8,9 milions d’euros. Amb els treballs d’aquest agost, Adif vol donar per acabada la primera fase de les obres.

Les tasques que es fan aquests caps de setmana permetran disposar de vies per a la parada de trens en cada un dels túnels d’accés a Sants. Per Adif, es tracta d’una actuació “de gran importància” per millorar el servei, “ja que permetrà optimitzar i flexibilitzar la capacitat de la infraestructura i de l’explotació al nucli central de la xarxa ferroviària de Barcelona”.

La companyia ferroviària considera que la configuració de vies actual està “desequilibrada” i que per això “qualsevol incidència en el trànsit suposa més afectació a les línies que passen per Plaça de Catalunya, fet que dificulta la capacitat de normalització del servei després d’un retard”. En aquest sentit, assenyala que el projecte 4+4 permetrà “equilibrar les operacions d’entrada i sortida de trens per agilitar els moviments d’estacionament i de pujada i baixada de viatgers“.

Els treballs que es duen a terme formen part del pla d’obres que Adif i Adif Alta Velocitat estan impulsant per al període 2020-2021, amb una inversió de gairebé 280 milions d’euros destinats a millorar infraestructures de la xarxa ferroviària de Catalunya. Entre les obres de millora de Sants també hi ha pendent la del sistema de ventilació, de la qual s’ha adjudicat la redacció del projecte.