El 16 de juny del 2009, ara fa 10 anys, es va inaugurar la T1 de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. La nova terminal va suposar l’enlairament intercontinental de l’aeroport barceloní, que, una dècada després,  ja suma mig centenar de destinacions fora d’Europa.

20 milions més de passatgers a l’aeroport en 10 anys

Un dels símptomes del creixement que ha suposat la T1 per a l’aeroport del Prat és l’increment exponencial del nombre de passatgers en els últims 10 anys. El 2008, l’últim any abans de la posada en marxa de la terminal nova, van passar-hi més de 30,2 milions de viatgers. L’any passat, el balanç va ser de més de 50,1 milions de passatgers. Les dues terminals de la infraestructura d’Aena tenen, de fet, capacitat per a 55 milions de passatgers anuals. Les dades d’Eurostat del 2018 ja situen l’aeroport del Prat com el cinquè aeroport europeu amb més trànsit de passatgers, darrere del Paris-Charles de Gaulle, Amsterdam, Frankfurt i Madrid.

Fixem-nos en l’evolució del trànsit de passatgers abans i després de l’entrada en funcionament de la T1. Entre el 2000 i el 2009, l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat va tenir una tendència general de creixement, si bé en els primers anys de la crisi econòmica la xifra de passatgers que van passar per la instal·lació d’Aena va anar a la baixa. El 2009 suposa un punt d’inflexió i, a partir d’aleshores, el nombre de passatgers s’enlaira, especialment, entre el 2010 i el 2011, quan es va passar de 29,2 milions de viatgers anuals a 34,4 milions.

 

Els passatgers internacionals tomben la balança

La posada en marxa de la T1 ha suposat, sobretot, una major internacionalització de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. Ho podem veure clarament distingint, entre el total de passatgers, els internacionals i els provinents d’altres punts d’Espanya. En els primers anys del 2000, el nombre de passatgers nacionals superaven els internacionals. Entre el 2003 i el 2008, la balança es va equilibrar, tot i que amb un lleuger avantatge internacional. A partir del 2009, amb la incorporació de passatgers intercontinentals, el trànsit internacional guanya pes, fins suposar el 75,8 % dels viatgers que van passar per l’aeroport del Prat durant el 2018. En els primers quatre mesos del 2019, s’ha mantingut aquesta proporció.

Les assignatures pendents

Aquest estiu, l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat té el repte d’aplicar les recomanacions que Eurocontrol, l‘agència europea de gestió del trànsit aeri, va proposar per evitar el col·lapse que es va produir l’estiu passat. L’altra assignatura pendent de la instal·lació d’Aena és la connexió ferroviària. Els treballs sota terra per fer arribar el tren a la T1 ja s’estan enllestint però ara cal concretar com serà el servei que circularà per aquests accessos.