L’11 de febrer del 2015 es va anunciar amb bombo i platerets que la tardor del 2016 es posaria en marxa de la T-Mobilitat. Però gairebé sis anys més tard d’aquest anunci i després de diversos endarreriments, l’Autoritat del Transport Metropolità admet que, per ara, aquesta targeta no té calendari.

La T-Mobilitat havia de ser el primer títol de transport a Catalunya que funcionés amb la tecnologia “contactless” i s’adaptarés a cada usuari, és a dir, que la targeta cobrarés en funció del recorregut fet. Així, el sistema de corones tarifàries quedaria obsolet.

Ara bé, ja en el moment d’anunciar-se alguns col·lectius, com Stop Pujades, van criticar una manca de transparència en el contracte per implantar el bitllet, a mans d’un grup d’empreses liderat per CaixaBank.

La tardor del 2016, quan s’havia de posar en marxa la targeta, ja es va fer evident que la complexitat del sistema no permetria complir amb els calendaris. “Realment era complicat assolir aquestes fites sense assumir un risc elevat“, va explicar el novembre del 2016 Ramon Bacardí, que en aquell moment era director de la T-Mobilitat.

Dos anys més tard del primer anunci, el febrer del 2017, Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana van preparar una segona presentació del futur bitllet durant el Mobile World Congress i van generar encara més expectació. Es va presentar un prototip de targeta i el torn que seria capaç de llegir-la. També en aquest moment es va marcar un nou horitzó per començar a funcionar la T-Mobilitat: la tardor del mateix any per fer-ne una prova pilot.

Però la tardor del 2017 tampoc es va posar en marxa. En aquell moment el director de la T-Mobilitat era Òscar Playà que va explicar que la incorporació de nous actors en l’organització del projecte obligaven a endarrerir-ne la posada en funcionament.

En tot aquest temps, la xarxa de transport públic ha fet passos tímids per adaptar-se al nou sistema. Per exemple, algunes estacions de metro ja incorporen des del 2019 torns capaços de llegir la T-Mobilitat. Però de moment aquesta targeta encara es farà esperar i l’ATM admet que per ara no hi ha calendari nou. De fet, l’ATM ja ha alertat que el dèficit global de tots els transports públics metropolitans serà de 750 M € entre 2020 i 2021 a causa de la crisi del coronavirus.