La circulació ferroviària de Renfe i Adif ha estat aquest dimarts un maldecap per als usuaris. Si bé la normalitat s’ha anat imposant al metro, el TRAM i els FGC, els serveis de Rodalies i mitjana i llarga distàncies, així com d’alta velocitat, s’han anat reprenent de forma progressiva. En alguns casos no ha circulat cap tren fins a mitja tarda. Això ha comportat grans aglomeracions de viatgers al vestíbul de l’estació de Sants. Alguns d’ells, fins i tot, havien passat allà la nit en haver-se quedat sense trens el dia anterior.
A primera hora del matí, la manca d’informació ha generat molt neguit. Les pantalles informatives han quedat en blanc i per això s’han vist treballadors de Renfe megàfon en mà donant indicacions al vestíbul de l’estació.
Recuperació progressiva de Rodalies
El dia ha començat malament. La intenció de Renfe era arrencar amb un servei mínim de Rodalies, però a les 6.30 h han decidit aturar completament la circulació perquè la inestabilitat de la tensió de la xarxa elèctrica podria fer que els trens es quedessin aturats. Aquesta decisió ha suposat un canvi de plans per a moltes persones, que han hagut de córrer cap als autobusos interurbans, que ja s’havien reforçat. “S’ha suspès per seguretat”, ha explicat el director de Rodalies, Antonio Carmona, que també ha relatat que s’ha treballat durant tota la nit, fins i tot amb maquinistes que s’han ofert voluntaris, amb l’objectiu de restablir el servei a primera hora.
De mica en mica Rodalies ha anunciat la recuperació parcial a partir de mig matí, primer a les línies R1, R2, R2 Sud, R2 Nord, R3, R4 i R11. A partir de les 16.15 h s’hi ha afegit també l’R16. Sempre amb uns serveis mínims que han circulat fora dels horaris habituals i, en alguns casos, sense fer tot el recorregut. Per això, Renfe ha recomanat l’ús de mitjans de transport alternatius.
Durant tot aquest dimarts, l’objectiu, segons Renfe, ha estat poder recuperar dimecres la normalitat a totes les línies. Carmona ha admès que la represa s’ha dut a terme de manera “progressiva i limitada” per seguretat, i ha apuntat que “no és comparable” l’alta velocitat, que des de primera hora d’aquest dimarts del matí ja ha funcionat, a Rodalies, en què hi ha més “disseminació” d’estacions i “s’havia de ser molt garantista” perquè calia “comprovar tots els equipaments”.

Recuperat el corredor mediterrani
Mentrestant, s’ha recuperat la circulació del corredor mediterrani a les 16 h, amb tres serveis en sentit sud i cinc en sentit nord. Pel que fa als trens de llarga distància al nord peninsular, han començat a arribar al llarg de la tarda d’aquest dimarts.
1.000 persones esperant un AVE a Sants
L’alta velocitat ha estat un dels serveis que més gent han concentrat. Segons la consellera d’Interior, aquest dimarts al matí un miler de persones a l’estació de Sants esperaven un tren d’alta velocitat. Davant d’això, i donada l’aglomeració de gent en algunes estacions, s’hi ha limitat l’accés per motius de seguretat. Aquesta imatge s’ha repetit al llarg de tota la tarda d’aquest dimarts. En bona part perquè els trens cap a Madrid han anat circulant fora d’horari, amb retards que han fregat les dues hores. Els AVE cap a Andalusia han començat a rodar cap a les 16 h.
Carmona ha defensat que han reubicat els passatgers afectats per l’aturada de dilluns i han bloquejat la venda de places lliures per poder-ho facilitar. No ha detallat, però, xifres de quants passatgers se n’han vist afectats.

L’autobús, l’alternativa per a molts usuaris
Molts usuaris del tren han optat per buscar una solució a través de les línies de bus exprés que arriben a Barcelona. A l’estació de busos de Vilanova i la Geltrú, per exemple, els usuaris habituals de Rodalies intentaven esbrinar quina línia els permetia aproximar-se a la feina o el centre d’estudis enmig d’una confusió generalitzada. “Això d’aquests dos dies és un desastre més”, ha assegurat l’Anabel, que viu la situació “amb resignació i enuig”.
A la tarda, l’estació de Fabra i Puig, que dilluns va viure grans concentracions i cues llarguíssimes, ha recuperat la normalitat. A les andanes es veien cues de volums més habituals.
