Dos mesos després d'implantar-se la superilla, molts detalls resten pendents i alguns encara estan aprenent a fer-la servir. Com aquest conductor d'autobús que avui s'ha equivocat en intentar passar per on no devia. Les restriccions al pas de tota mena de vehicles a motor, des dels que van al taller fins a les ambulàncies, han aixecat les crítiques de molts veïns, que han muntat una plataforma en contra de la superilla. Però també n'hi ha que la defensen. MARÇAL CASTRO, veí del carrer de Roc Boronat "Fins ara, pels que vivíem aquí, això era un espai de pas. La possibilitat que ens dóna la superilla és que ho deixi de ser. Volem un espai per estar la gent i creiem que tenim moltíssimes possibilitats." Possibilitats que només es faran realitat -diuen- si, a banda de senyalització i pintura a terra, l'Ajuntament hi fa obres perquè els espais de vianants, ciclistes i cotxes quedin separats i ben protegits. En aquesta zona del Poblenou hi ha moltes obres en marxa, però no per implantar la superilla sinó per reformar el carrer de Pere IV i per construir un nou edifici d'habitatges de protecció oficial. L'Ajuntament reconeix que tots aquests treballs, i el fet aquesta superilla estigui en una zona amb poca densitat de població, potser n'ha distorsionat la prova pilot. Però assegura que l'experiència servirà per millorar el model abans d'estendre'l a la resta de districtes. I es compromet a fer retocs a la superilla del Poblenou per satisfer algunes demandes dels veïns. TON SALVADÓ, director de Model Urbà "Millorarem alguns aspectes de la mobilitat que permetin facilitar alguns moviments que en la primera implantació eren molt estancs. Per tant, hi haurà més fluïdesa, perquè introduïm més graus de permeabilitat." Una de les opcions que s'està estudiant és que els cotxes puguin travessar la superilla pel mig en sentit mar. A més, també començarà pavimentar amb asfalt sonoreductor els carrers que l'envolten, per reduir l'impacte d'un trànsit que, segons l'Ajuntament, no ha crescut enlloc més del 2 %.

Pocs dies després d’implantar-se la superilla al Poblenou i la Llacuna, els veïns “afectats” van començar a organitzar-se per oposar-s’hi i demanar a l’Ajuntament que fes marxa enrere. Alguns comerços, sobretot tallers i concessionaris de cotxes i motos (n’hi ha bastants a la zona), asseguren que estan perdent el negoci des que no hi passen vehicles a motor i els veïns dels carrers del voltant es queixen que han guanyat trànsit i molèsties en desviar-hi fins i tot els autobusos. S’han organitzat en la Plataforma d’Afectats per la Superilla del Poblenou (PASP9) i, a més de penjar pancartes de protesta als balcons, estan recollint propostes de canvis que s’haurien de fer a la superilla. En tot cas, segueixen reclamant que l’Ajuntament deixi aquests carrers com estaven.

Però la nova superilla també té defensors entre els veïns que hi viuen. Arran del debat obert al barri en aquests dos mesos, s’han organitzat en el Col·lectiu Superilla Poblenou i també volen fer propostes a l’Ajuntament perquè la millori. Diuen que d’entrada només es van senyalitzar els canvis de circulació, però que per guanyar de debò tots aquests espais per als vianants caldria reurbanitzar almenys les zones d’ús més social i comunitari, com les reservades perquè hi juguin els més petits, perquè quedin separades i protegides dels carrils per al pas de vehicles.

Uns i altres s’estan reunint amb l’Ajuntament, que reconeix que la informació als veïns va fallar en un primer moment, però assegura que aquest diàleg només ha estat possible a partir de la posada en marxa de la superilla, ni que fos a nivell experimental. “Estem adaptant el model teòric a la realitat i això ens permet introduir-hi tot un seguit de matisos que no vam poder preveure”, explica el director de Model Urbà del consistori, Ton Salvadó. Entre les propostes que l’Ajuntament està estudiant amb els veïns, hi ha la de facilitar alguns girs entre els quatre bucles que donen accés als vehicles a la superilla i, sobretot, la necessitat d’obrir alguna via de baixada en sentit mar. “Badajoz i Llacuna són dos carrers de pujada [que delimiten la superilla a banda i banda]: estem intentant introduir que algun dels carrers tingui més facilitat de transversalitat de baixada”, avança Salvadó.

La repavimentació dels carrers de Badajoz i Tànger amb asfalt sonoreductor ja estava prevista i es farà durant les properes setmanes. Tampoc no es descarta, si els veïns ho demanen, cobrir amb aquest tipus d’asfalt els altres dos carrers del perímetre d’aquesta superilla, Llacuna i Pallars, per reduir l’impacte d’un trànsit que, tanmateix, l’Ajuntament assegura que enlloc s’ha vist incrementat en més del 2 %.

Són les conclusions, fins ara, d’una superilla que és la primera que s’implanta dins la trama urbana ortogonal pròpia de l’Eixample. Encara no se sap on serà la següent, però el que està clar és que aquesta no serà l’última, perquè la voluntat municipal és precisament estendre el model per tota la ciutat. Ho subratlla Ton Salvadó: “estem afectant… millorant tota la ciutat, perquè entenem que és un instrument de transformació tremend i radicalment democràtic. I per aquesta raó, ens importa molt distribuir-lo molt per tots els districtes de la ciutat.”