Durant la reivindicació, els manifestants han cobert d’enganxines les parades d’autobús i els vehicles de transport públic aturats a l’entorn de la plaça de Catalunya. Després han continuat l’acció al vestíbul de l’estació, que ha acabat plena de papers d’adhesius per terra, i els activistes han deixat inutilitzades algunes màquines expenedores de bitllets. Amb aquesta mobilització la plataforma ha volgut reivindicar la baixada del preu de la T-10 com una victòria fruit de les protestes “populars”.

Stop Pujades Transport ha aprofitat l’acció per anunciar que reprendrà les assemblees a partir de la setmana vinent. A partir d’aquí, la plataforma iniciarà una campanya per exigir a Territori que retiri els 17 expedients oberts a diversos activistes per una acció del 26 de març de 2014 al vestíbul de la plaça de Catalunya. El portaveu de la plataforma, Arnau Barqué, considera que es tracta d’un gest polític per criminalitzar les manifestacions de Stop Pujades. A més, des de l’entitat també han denunciat que hi ha dos activistes que han rebut notificacions judicials per una protesta el 19 de desembre a l’estació de la Sagrera.

Paral·lelament, la plataforma ha fet pública la data de celebració del primer Congrés del Transport Públic, una activitat organitzada juntament amb altres col·lectius que tindrà lloc el proper 11 d’abril. Un dels objectius que hi ha sobre la taula és elaborar un programa propi sobre transport.

Stop Pujades Transport reclama al Parlament una auditoria sobre el deute de l’ATM

En la comissió del Parlament que treballa en la tramitació de la llei de finançament del transport públic, la Plataforma Stop Pujades ha demanat que la nova norma prevegi el deute de 542 milions d’euros de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) generat entre 2009 i 2013. Pau Sotelo, membre de la plataforma, ha exigit que s’elabori una auditoria per analitzar com s’ha adquirit el passiu i ha exigit la dimissió “de tots els encarregats polítics i tècnics que han deixat que augmentés fins a xifres inassumibles”.

Pau Sotelo, membre de Stop Pujades Transport, a la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament

 

Des de la plataforma consideren que aquest pas és indispensable i hauria de ser previ a la injecció de capital al transport públic, acordada recentment per les administracions públiques. Sotelo també ha criticat que CaixaBank, que refinança 245 M € d’aquest deute fins a l’any 2031, sigui també una de les companyies que treballa en la implantació de la T-Mobilitat. “Tu em mous, La Caixa et cobra”, ha denunciat Sotelo.

La plataforma ha comparegut juntament amb altres associacions com la FAVB, l’Associació de Consumidors en Acció de Catalunya o l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Precisament, abans de la compareixença, el president de la PTP, Ricard Riol, s’ha solidaritzat amb els activistes de Stop Pujades Transport multats “per participar en una acció que reclamava canvis en el preu del transport públic”.

La nova norma, que té suport parlamentari, vol garantir el dret a la mobilitat de tota la població, de manera que es consideri un servei d’interès general com la sanitat o la salut. A més de prioritzar el transport amb menor impacte ambiental, la llei també proposa un fons de finançament del transport públic gestionat per un consorci i la creació de nous impostos, com el que ha anunciat aquest dimecres el conseller de Territori, Santi Vila.