En els darrers vuit dies, han mort tres motoristes en accidents de trànsit a Barcelona. El darrer, aquest dilluns, a la ronda del Litoral. Aquesta xifra preocupa a les entitats que treballen per la prevenció d’accidents. Per reduir la sinistralitat, demanen que s’incrementi la formació viària.

L’entitat Stop Accidents fa especial èmfasi en l’educació vial de les escoles. Tot i que reconeixen que algunes hi estan implicades, consideren que hauria de ser un ensenyament obligatori. “Si eduquem el nens, no haurem de castigar l’adult, i no es tracta d’educació en senyals sinó en valors, en respecte“, apunta Ilidio Villasante, membre de l’entitat.

Més formació sobre els angles morts

Per la seva banda, la Unió Internacional per a la Defensa dels Motoristes (IMU) assegura que els angles morts dels vehicles són, en bona part, responsables dels accidents. No només perquè als conductors de cotxes els en faltin coneixements, sinó perquè els vianants i els vehicles més petits, com les bicis i motos, sovint no són conscients que no els estan veient.

Per tot plegat, demanen que es faci formació específica en aquest aspecte. “Els angles morts redueixen la visió perifèrica del nostre entorn i no veiem el vianant, el ciclista ni el motorista, a més, no hem ensenyat a buscar-los i aquest és el problema”, assegura el responsable de seguretat vial d’IMU, Juan Carlos Toribio.

Circulació més ràpida i amb més distraccions

Durant el confinament domiciliari es va reduir dràsticament la circulació. Amb la relaxació de les restriccions es va recuperar bona part del trànsit anterior a l’emergència sanitària. Segons Stop Accidents, la reducció ha generat una sensació de falsa seguretat als conductors. En conseqüència, circulen, diuen, “més de pressa i més distrets” de l’habitual. Apunten que aquesta és una de les principals causes de la sinistralitat.

A més, diversos col·lectius són molt crítics amb algunes mesures que ha emprès recentment l’Ajuntament, com ara els blocs de formigó instal·lats per donar més espai als vianants, o bé els coixins berlinesos, col·locats a la calçada per reduir la velocitat dels vehicles. Les entitats els consideren perillosos i creuen que poden empitjorar la gravetat dels accidents o fins i tot provocar-los.