El Síndic de Greuges ha posat la lupa en les noves tarifes que, des del dilluns 18 de gener, s’apliquen als punts municipals per recarregar vehicles elèctrics. Ha anunciat que n’estudiarà els preus i la qualitat del servei, i ho compararà amb altres ciutats de Catalunya, fins i tot de la Unió Europea. Barcelona té més de 500 punts de càrrega de gestió municipal i es troben a la via pública o en aparcaments.

El síndic Rafael Ribó ha obert una actuació d’ofici tenint en compte, assegura, que altres municipis catalans també es plantegen fer pagar per recarregar el vehicle elèctric. De fet, que la càrrega ja no sigui de franc ha destapat crítiques i, a més, betevé ha comprovat que recarregar el cotxe a casa surt més barat. Sigui com sigui, Ribó recorda que electrificar el transport i la mobilitat és un dels objectius d’Europa però, lamenta, Espanya és un dels països que queda més enrere.

Quines són les tarifes actuals?

Les tarifes són diferents segons el tipus d’usuari. Els particulars, per exemple, tenen un abonament anual de 50 € (25 € el primer any) que es pot compartir amb dos familiars. Ara bé, si no es té aquest abonament, recarregar el cotxe a la via pública costa 0,49 €/kWh. Si es té, el preu és de 0,40 €/kWh. En horari nocturn, el cost és més reduït encara: 0,35 €/kWh amb abonament i 0,44 €/kWh sense abonament.

Pel que fa als professionals, l’abonament anual és de 100 € (50 € el primer any). En aquest cas, però, el cost de carrer del vehicle és de 0,40 €/kWh en horari diürn i de 0,35 €/kWh en horari nocturn per a cotxes i furgonetes. La diferència de preus entre l’horari diürn i nocturn es deu a la voluntat d’estimular el consum d’energia més sostenible i repartit.