La Plataforma per la Cobertura de l’Últim Tram de la Ronda del Mig ha recollit prop de 700 signatures per reclamar el soterrament dels 11 carrils de circulació, ara descoberts, que hi ha en aquesta via entre l’avinguda Diagonal i la plaça de Prat de la Riba. La proposta que fan consisteix a cobrir aquest tram de la ronda amb un passeig arbrat. Des de la plataforma asseguren que conviure amb aquesta “autopista urbana” és “insuportable” pels nivells de contaminació i soroll.

Maria Àngels Oliveras, membre de la plataforma, demana “igualtat amb altres barris de Barcelona” on s’han cobert vies amb una circulació elevada de vehicles, com la ronda de Dalt. Un altre dels impulsors de la iniciativa, Òscar Palomino, ha canviat els vidres del pis per reduir l’impacte acústic. Assegura que pot arribar a mesurar 75 decibels a la nit. També ha de lidiar amb la pols negra que deixa la contaminació: “En només tres hores, pots passar el dit a la persiana i queda negre”. Denuncia que els vorals són massa estrets per assumir la gran quantitat d’escolars que hi passen.

Un darrer tram de 400 metres per cobrir

La proposta que fa aquesta plataforma la signa un arquitecte que, precisament, ha cobert trams anteriors de la ronda del Mig. Jordi Enrich explica que “la proposta és tècnica i econòmicament viable”. Consisteix a aplicar el mateix model de la darrera fase, entre la travessera de les Corts i el carrer de Dolors Masferrer. És a dir, amb un passeig arbrat sobre una llosa de formigó.

Proposta de cobriment de l’últim tram de la ronda del Mig. Autor: Jordi Enrich

Els membres de la plataforma creuen que seria bona idea aprofitar els fons europeus Next Generation per finançar l’obra. Mantenen activa la recollida de signatures a Pedralbes i disposen del suport d’altres entitats veïnals del districte de les Corts, com l’Associació de Veïns de la Zona Universitària. El president d’aquesta entitat, Josep Maria Guillumet, assegura que aquest cobriment permetria també reconnectar el traçat urbà del barri. Per creuar la ronda del Mig, el trajecte en línia recta seria de 100 metres, mentre que ara els veïns s’han de desviar 400 metres amunt o avall per travessar-la.

S’estudiarà la proposta el proper mandat

En la darrera comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, el mes d’octubre, el consistori es va comprometre a estudiar la proposta durant el proper mandat. El prec, que el va fer concret, demana que l’Ajuntament faci una proposta de pressupost i programació de l’obra en un termini de tres mesos.