El vehicle privat desapareixerà durant 24 hores, cada cap de setmana, de dos eixos centrals de la ciutat: els carrers de Sants i de la Creu Coberta i el carrer Gran de Gràcia. Els veïns podran tornar a passejar i fer-se seves aquestes vies ocupades diàriament pel trànsit rodat, ara sense la contaminació acústica ni atmosfèrica que generen cotxes, motos o furgonetes.

A partir d’aquest dissabte, 17 d’octubre, i cada cap de setmana, de 9 a 21 h, s’impedirà el pas als vehicles amb dos objectius: incentivar les vendes dels eixos comercials i contribuir a garantir la distància de seguretat entre ciutadans, en plena pandèmia. Els talls, molt ben rebuts entre els comerciants de la Creu Coberta, implicaran canviar el recorregut de vuit línies de bus de TMB.

Quedar-se a casa o sortir al carrer?

Molts veïns han aprofitat la represa del programa Obrim carrers per sortir a passejar. Molts diuen que així caminen més amples i, a més, sense soroll ni pol·lució. Tot i això, hi ha veïns crítics amb la iniciativa. Afirmen que és incoherent que el govern tanqui els bars i els demani quedar-se a casa i que, alhora, l’Ajuntament fomenti que surtin al carrer. Ara bé, pràcticament no s’ha vist cap aglomeració i els vianants mantenen la distància de seguretat.

Aquesta iniciativa també ha de servir per ajudar els comerciants, tot i que entre els botiguers també hi ha discrepàncies. A l’eix Gran de Gràcia, per exemple, apunten que és aviat per fer valoracions, però reconeixen que de moment no han notat cap millora. Diuen que la gent passeja per la calçada i no entra a les botigues. A més, critiquen els problemes de mobilitat que això genera i que, en alguns casos, dificulta que els repartidors arribin a l’establiment.

Creu Coberta

Quins carrers es tallen i quan?

  • Cada dissabte i diumenge, de 9 a 21 h
  • Carrer de la Creu Coberta i carrer de Sants, entre la plaça d’Espanya i el carrer d’Arizala
  • Carrer de Gran de Gràcia, entre el carrer de Nil Fabra i la plaça de Nicolás Salmerón

Qui hi podrà passar?

Només tindran permès el pas vehicles dels serveis municipals, d’emergència i de persones amb mobilitat reduïda. També es permet l’accés als aparcaments de la zona.

Obrim carrers: Gran de Gràcia

Una ciutat més sostenible

La mesura, impulsada per l’Ajuntament al gener del 2020, aturada i adaptada en altres formats durant els mesos d’alta emergència sanitària, es reprèn definitivament amb l’objectiu de quedar-s’hi. Durant el camí, però, s’han perdut dos eixos: la via Laietana i el passeig de Sant Joan, que inicialment formaven part de la iniciativa.

A més dels objectius econòmics i sanitaris a curt termini, Obrim carrers té la mirada posada en la preservació del medi ambient per encaminar “la mobilitat cap als modes més sostenibles, saludables i segurs”, segons informa el consistori en un comunicat.