Les sancions per circular per la zona de baixes emissions sense etiqueta només afectaran, com a màxim, el 3 % dels turismes i motos que fins ara circulaven per Barcelona. A aquests, cal sumar-los un 1,7 % del parc de vehicles professionals —furgonetes, vehicles pesants i autocars—, als quals l’Ajuntament va concedir una moratòria. En total, 15.000 vehicles que poden ser sancionats si se salten les restriccions de la ZBE a partir d’aquest dimarts.

L’Ajuntament, però, ha remarcat que no tots incompleixen la normativa, perquè alguns estan inscrits al Registre metropolità de vehicles. En concret, segons ha informat el consistori, n’hi consten 30.000, entre els quals vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, singulars, d’emergències o amb autorització per a dies puntuals. Per això, el regidor d’Emergència Climàtica de Barcelona, Eloi Badia, ha afirmat que “l’impacte de la zona de baixes emissions serà d’entre un 0 i un 3 %, com a molt”.

35.000 vehicles contaminants menys

Tot i aquestes xifres, l’Ajuntament ha remarcat que l’afectació de la ZBE ja s’ha començat a notar des d’abans que s’imposin sancions. Segons Badia, quan es va anunciar, un 10 % de turismes i motos de la ciutat no tenien etiqueta, igual que un 10 % de les furgonetes i vehicles professionals, uns percentatges que s’han reduït fins al 3 i l’1,7 % respectivament. En xifres absolutes, això vol dir que ara hi ha 35.000 vehicles contaminants menys que aleshores.

 

Segons dades municipals, en el període informatiu, que va arrencar al gener, s’han fet 42.000 avisos a propietaris de vehicles que incomplien la normativa, però que no han estat sancionats. Des d’aquest dimarts, en canvi, el procediment per multar els qui se saltin les restriccions s’allargarà tres dies. Un cop es detecti un vehicle sense etiqueta, caldrà revisar si està afectat per alguna moratòria o bé si està inscrit al registre. Si es confirma la infracció, se li imposarà una multa de 100 €, un preu que es podrà incrementar en cas de reincidència. Tot plegat, es controlarà mitjançant 66 càmeres repartides en 20 punts de la ciutat, i també amb equips mòbils. Al conjunt de l’àrea metropolitana, el nombre de càmeres s’enfila a les 200.

La ZBE, insuficient per complir el llindar de l’OMS

“La zona de baixes emissions per si sola no serà suficient, però és necessària”. Amb aquestes paraules, Badia ha deixat clar que implantar només la ZBE no permetrà complir el llindar de contaminació marcat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Per això, ha dit que l’Ajuntament té intenció de presentar “noves mesures” que la complementin.

Segons els càlculs municipals, per complir els objectius de la Unió Europea cal “transformar” un 35 % del trànsit barceloní, ja sigui amb la renovació del parc de vehicles o amb l’aposta per altres mitjans de transport. En aquest sentit, Badia considera que “és imprescindible recuperar el transport públic”. Segons les dades del consistori, aquest dilluns, coincidint amb l’inici del curs escolar, el metro va registrar un 43 % menys dels viatgers habituals.