De convertir la Sagrera en una gran estació ja se'n parlava a finals dels 80, però no és fins al 96 que es concreta un primer pla urbanístic. Ajuntament, Generalitat i govern central, a mans de tres colors polítics, comencen una disputa per com fer-hi arribar l'AVE. Un traçat pel Vallès ja irritava aleshores l'alcalde Maragall. PASQUAL MARAGALL, alcalde de Barcelona (19/01/1996) "Això és un tema que no admet frivolitats, i aquesta n'és una eh." JORDI PUJOL, president de la Generalitat (22/10/1998) "A nosaltres el que ens interessa és que el 2004 sigui a Barcelona, a l'aeroport i al port. I procurem que sigui a la Sagrera." RAFAEL ARIAS SALGADO, ministre de Foment (22/10/1998) "A mí me gustaría poder garantizar igualmente que el tren de alta velocidad puede llegar también en esa fecha a la Sagrera, pero no puedo garantizarlo." El 2002 arriba el primer acord important. Un pacte a tres que defineix el traçat de l'AVE pel centre de la ciutat i concreta més l'estació de la Sagrera. Foment no s'atreveix encara a posar-hi dates. JOAN CLOS, alcalde de Barcelona (12/06/2002) "El vacío de la Sagrera es muy importante, un vacío que ahora vamos a llenar." FRANCISCO ÁLVAREZ CASCOS, ministre de Foment (12/06/2002) "Hay muchos proyectos que se encadenan y yo por mi parte no estoy en condiciones de hacer previsiones." Els esforços se centren a fer arribar l'AVE a Sants i l'estat de la Sagrera i el traçat de l'AVE alimenten la batalla política. XAVIER TRIAS, president del Grup Municipal de CiU (22/02/2007) "Venim a denunciar el retard que té aquesta estació de la Sagrera." JORDI HEREU, alcalde de Barcelona (05/02/2008) "Aquí nosaltres ens hi juguem el pa, i amb el pa no s'hi juga." Amb l'esclat de la crisi s'encenen els llums d'alarma. Les plusvàlues que es preveia obtenir per pagar aquesta estació perden valor i es demana més inversió a Foment. JORDI HEREU, alcalde de Barcelona (12/12/2008) "Aquest és un projecte estratègic que no pot quedar aturat per una mala cojuntura econòmica." JOAQUIM NADAL, conseller de Política Territorial i Obres Públiques (12/12/2008) "I hem de trobar la manera d'obtenir els recursos perquè l'obra es pugui anticipar i accelerar." L'impuls arriba el 2009 amb l'últim gran acord. Adif assumeix una part del finançament; l'altra, l'Estat, a costa de l'Estatut, i es deixa el gruix més important a l'Ajuntament, de nou, a través de plusvàlues confiant que el mercat immobiliari remunti. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment (21/05/2009) "Tenemos el horizonte despejado tanto en los aspectos técnicos y financieros para que la estación de la Sagrera sea una realidad." El 2010 es fa l'acte simbòlic d'inici d'obres, sense primera pedra. Ja aquell dia es fixava l'horitzó de 2016 per tenir l'estació acabada. Com s'havia intuït anys abans, el gener de 2013 hi passa l'AVE sense aturar-s'hi.

En el darrer mandat de l’alcalde Pasqual Maragall, l’estació de la Sagrera ja era un tema de debat polític. Ajuntament, Generalitat i govern central, aleshores a mans de tres colors polítics diferents, van començar a idear el projecte per fer-hi arribar l’AVE i convertir l’espai en una gran estació intermodal. Les discussions sobre el traçat, si pel centre de la ciutat, pel litoral o bé amb un ramal pel Vallès Occidental, van ser a l’ordre del dia. El 2002, les tres administracions van signar un primer gran pacte que definia l’arribada de l’AVE a la ciutat amb un túnel per l’Eixample que connectés les estacions de Sants i la Sagrera.

La crisi econòmica i en especial la del mercat immobiliari van sacsejar els acords inicials, que preveien finançar bona part de l’estació gràcies a les plusvàlues que s’obtindrien de fer edificis a l’entorn de la Sagrera. Els senyals d’alarma de l’aleshores alcalde Jordi Hereu van desembocar en un nou acord a tres bandes, el maig de 2009, per definir-ne de nou el finançament, a les portes de la campanya de les eleccions europees. Adif es comprometia a assumir una part del cost (161 M €), la resta l’aportava l’Estat a través de la disposició addicional tercera de l’Estatut (255 M €). Es deixava una altra part a mans de l’Ajuntament (287 M €), de nou amb els diners de plusvàlues, ja que es creia que el sector immobiliari remuntaria.

El juny de 2010 es va fer l’acte simbòlic d’inici d’obres de l’estació de la Sagrera, sense primera pedra, amb la presència dels aleshores alcalde, Jordi Hereu, el president de la Generalitat, José Montilla, i el ministre de Foment, José Blanco, tots socialistes. Però l’AVE hi ha acabat circulant aquest 2013 i, per ara, sense aturar-s’hi.