Els tripulants de cabina de Ryanair van convocar dues jornades de vaga a finals de juliol, el 25 i el 26, per reclamar que es respectés la legislació laboral del país on treballen. L’afectació d’aquesta aturada ha tingut una primera conseqüència: Ryanair ha cancel·lat el 12 % dels 2.400 vols diaris que tenia programats a Europa (la vaga està convocada a Espanya, però també a Portugal, a Itàlia i a Bèlgica). A l’estat espanyol, s’anul·len, doncs, fins a 200 vols diaris dels 830 que tenia previstos la companyia. De moment, no ha transcendit el nombre exacte de vols afectats de l’aeroport Barcelona-el Prat.

L’aerolínia busca “minimitzar l’impacte” de la vaga i, aquest dimecres, ja ha contactat per correu i missatge de text amb els 50.000 clients que viatjaven cap a/des d’Espanya dimecres, 25, i dijous, 26, per avisar-los amb set dies d’antelació que els seus vols han estat cancel·lats. betevé ha tingut accés al contingut d’aquesta comunicació. Ryanair els ha ofert la possibilitat de “reubicar-se en un vol alternatiu” -canviant el vol o la ruta- set dies abans o després del 25 i 26 de juliol. Com a alternativa, els afectats també podran reclamar el reembossament complet dels bitllets. En aquest sentit, la companyia assegura haver “incorporat personal extra” al Departament d’Atenció al Client per agilitzar aquestes operacions.

Al correu, l’empresa demana disculpes per les “interrupcions”. L’aerolínia manifesta que ha fet “grans esforços i tot el possible” per evitar la vaga, que qualifica d’“innecessària”. “Defensarem el nostre model de negoci de tarifes baixes”, conclou el correu, signat per per Bill Hutchinson, director d’Atenció al Client de Ryanair.

L’aturada no afectarà tots els vols relacionats amb aquestes destinacions. El 88 % dels passatgers de Ryanair d’Europa no s’haurien de veure perjudicats per les aturades. Qualsevol client que no hagi estat advertit, hauria de poder volar amb normalitat.

El sindicat espanyol USO confia que el seguiment de la vaga serà massiu

Creuen que l’aturada se secundarà àmpliament entre els tripulants de cabina per les “penoses condicions laborals que actualment suporten”. Afirmen que un 75 % de la plantilla està contractada a través d’empreses de treball temporal—regulades per la legislació irlandesa—. Afegeixen que aquests tripulants no disposen de salari base i cobren només per les hores de vol. A tot Espanya, estan cridats a la vaga més de 1.800 treballadors.

Primera gran afectació de l’estiu a l’aeroport, però no serà l’última

L’aeroport de Barcelona-el Prat vuirà més episodis de vaga aquest estiu. Ryanair, Iberia i els sindicats de CCOO, UGT i USO n’han convocat en diferents dies i per diverses reivindicacions. Altres companyies aèries, com Vueling, Level o American Airlines també es podrien veure perjudicades per les vagues. Punxant aquí podeu consultar el calendari d’afectacions previstes.

Si voleu conèixer els vostres drets a l’hora de volar i com reclamar en cas de cancel·lació, us expliquem els passos a seguir que recomanen l’Agència Catalana del Consum, Asetra (Associació d’Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri) i l’advocat Dan Miró.