La rotonda de la plaça d’Espanya és el punt de Barcelona que els motoristes consideren més perillós, segons una enquesta del RACC a 600 conductors de motos i ciclomotors. Se’ls va preguntar per set punts concrets de la ciutat i el 29 % van coincidir a dir que consideren arriscat circular per aquest punt. Si obrim el focus al conjunt de la ciutat, gairebé la meitat consideren que circular en moto per la ciutat suposa un risc.
El president de l’entitat, Josep Mateu, ha desvinculat la percepció de perillositat dels punts negres d’accidents, és a dir, amb els llocs on es concentren més sinistres. En aquest sentit, ha remarcat que a la plaça d’Espanya “hi ha una sèrie de fluxos de circulació que fan que un vehicle vulnerable, com és la moto, se senti més vulnerable“. Per Mateu, “caldria fer-hi alguna cosa, però no té res a veure amb els llocs on hi ha morts”.
Les rondes i el carrer d’Aragó, també de risc
Per darrere de la plaça d’Espanya, i empatades al 26 %, se situen la ronda del Litoral, la ronda de Dalt i el carrer d’Aragó. Aquests són, per ordre, els punts de la ciutat en què els motoristes veuen més perillós circular:
- rotonda de la plaça d’Espanya (29 %)
- ronda del Litoral (26 %)
- ronda de Dalt (26 %)
- carrer d’Aragó (26 %)
- ronda del Mig (24 %)
- carrer de Balmes (17 %)
- plaça de Francesc Macià (14 %)
Per elaborar l’enquesta, el RACC va seleccionar aquests set punts de la ciutat tenint en compte que hi haguessin dues rotondes grans, dues vies ràpides i les rondes. Els resultats, però, no permeten establir que hi ha més sensació de perill en rotondes, ja que la plaça d’Espanya ha quedat en primer lloc i la de Francesc Macià en darrer.
Coixins berlinesos i pintura a la via generen inseguretat
Si tenim en compte els elements de la via, els coixins berlinesos per reduir la velocitat i la pintura a l’asfalt són els elements que generen més inseguretat. Un 52 % dels enquestats els consideren perillosos. A poca distància se situen els blocs de formigó tipus New Jersey que es van instal·lar durant la pandèmia per protegir les terrasses ampliades a la calçada i que ara es retiraran. En aquest cas, el 50 % dels conductors els veuen com un risc per a la seguretat.
Tenint en compte l’accidentalitat del col·lectiu, implicat en un 36 % dels sinistres de la ciutat, Mateu ha estat contundent: “El que no ens podem permetre és que hi hagi l’accidentalitat que hi ha”, ha dit. En aquest sentit, ha reclamat invertir en infraestructures per fer més segurs els carrers, ha criticat l’excés de pintura en algunes vies i ha convidat a “reflexionar” sobre els coixins berlinesos i les bandes sonores en mal estat.