Renfe i la xarxa de Rodalies de Catalunya són dos components d’una infraestructura col·lapsada i sense les inversions necessàries. A continuació es detallen les afectacions més importants que han patit els usuaris en els darrers anys:

2007: 42 dies de tall a diverses línies del sud de Rodalies

I és que dos mesos abans de la multitudinària manifestació, el 21 d’octubre, una negligència en les obres de l’AVE deixa sense servei les línies de Sant Vicenç de Calders i l’aeroport. A més, el túnel dels Ferrocarrils de la Generalitat del Gornal, a l’Hospitalet de Llobregat, queda afectat estructuralment. Es talla la circulació de trens de la línia Barcelona-Llobregat-Anoia. La incidència afecta diàriament 160.000 usuaris i dura un total de 42 dies.

Es crea una alternativa logística del servei amb autobusos, que causa el desconcert els primers dies entre aquells ciutadans que utilitzen el ferrocarril i/o el metro.

La primera protesta al carrer pel dret a decidir té el seu origen no pas en la sentència de l’Estatut del Tribunal Constitucional, el 26 de juny del 2010, sinó en el caos ferroviari.  L’1 de desembre del 2007, centenars de milers de persones omplen la via Laietana per dir prou a l’estat deplorable de les infraestructures a Catalunya i, en especial, la ferroviària de Rodalies Renfe. Les patronals PIMEC i FAGEM calculen el cost dels retards i les incidències. El xifren en un milió d’euros diaris. El lema de la manifestació: “Som una nació i diem prou. Tenim el dret a decidir sobre les nostres infraestructures”. És la manifestació més multitudinària després de la protesta per la Guerra de l’Iraq.

El pla de Rodalies pactat entre la Generalitat i Foment preveia una inversió de 4.000 milions durant el període 2008-2015. Però només se n’executen uns 500 milions.

2011: xoc a l’estació del Clot-Aragó i descarrilaments

El 16 de març, la presència d’un objecte a la via fa descarrilar un tren a Vacarisses. L’accident causa 10 ferits.

El 20 de març, un altre descarrilament. En aquest cas afecta el vagó d’un comboi prop de l’estació de Sitges. L’incident causa tres ferits.

El 28 d’abril del 2011, un tren surt de la via a 200 metres de la plataforma del Clot-Aragó. El sinistre afecta els dos darrers vagons del comboi. Hi ha 16 ferits lleus. El tren, procedent de Molins de Rei amb destinació Mataró, xoca amb un Talgo, que estava estacionat i que no duia passatge.  No funciona el sistema de frenada automàtica.

2012: la història es repeteix a la mateixa estació, xoc de trens al Clot-Aragó

El 19 de gener, la història es repeteix. Dos trens tornen a xocar a l’estació del Clot-Aragó. Són un Rodalies i un Talgo. Hi ha 25 ferits de poca gravetat. La causa, el sistema de senyalització. L’accident afecta diverses línies, que pateixen retards considerables.

El 9 de febrer, el xoc d’un tren amb un topall a l’estació de Mataró causa 18 ferits.

2013: talls de llum, xoc de trens a Sants i descarrilament a Sant Andreu Arenal

El 2013, el mateix any en què Barcelona queda connectada amb París per l’alta velocitat, continuen les greus incidències a les línies de Rodalies.

El 31 de juliol, els trens de Rodalies i els regionals queden tots aturats per una avaria elèctrica durant unes hores. La incidència provoca retards, cancel·lacions i la desesperació dels usuaris.

El 20 de setembre, dos trens xoquen a Sants. La causa, un possible error humà i la saturació en la circulació de combois.

El 27 d’octubre, descarrilament a Sant Andreu Arenal. La causa, un canvi d’agulles que s’activa a deshora. El darrer vagó d’un tren procedent de la Tor de Querol surt de les vies. Hi ha tres ferits en l’accident. Sortosament, tot queda en només un ensurt.

2015: avaries, talls del corrent elèctric i robatoris de cable posen a prova als usuaris

La primera afectació greu es produeix divendres 17 d’abril. Una avaria informàtica del sistema de tràfic de trens afecta combois de tot Catalunya. L’avaria es desencadena a les 6.20 h i provoca un alentiment en la marxa dels trens. El dia anterior, l’R1 queda interrompuda en els dos sentits de la marxa entre les estacions de Mataró i Blanes. I dimecres de la mateixa setmana, una altra avaria en el subministrament elèctric obliga a interrompre la circulació. Molts combois queden aturats i plens de gent entre diverses estacions, sense que els passatgers sàpiguen què passa. En tots els casos, les incidències provoquen que els trens circulin fora del seu horari habitual.

El 5 de maig, una nova avaria provoca retards de mitja hora en hora punta a les línies R3 i R4.

El 21 de maig, una avaria informàtica en hora punta al centre de control de trànsit centralitzat de l’Estació de França afecta 200 trens i 80.000 viatgers. De fet, cau tot el sistema. No circula cap tren entre les 6.25 h i 7.50 h. El sistema d’informació deixa de funcionar i el personal d’atenció a l’usuari no facilita cap explicació perquè, simplement, no se’ls proporciona.

El 9 de juny, la línia R4 queda interrompuda a causa d’una tempesta que deixa sense subministrament elèctric el tram entre les estacions de Sant Vicenç de Castellet i Terrassa.

El 19 de juny, els Bombers de Barcelona atribueixen a un tren de Rodalies avariat a plaça de Catalunya el fum que obliga a tancar sis estacions i  la circulació al metro.

El 8 de novembre, un nou robatori d’un quilòmetre de cable a Tarragona provoca la interrupció de la circulació entre les 6 i 10.40 h, a més de retards a tots els trens que circulen entre aquesta ciutat i Barcelona.

I abans d’acabar l’any, el 15 de desembre, més extensió de cable robat. En aquesta ocasió, la incidència durarà dies. Els lladres efectuen el cop prop de l’estació de Mollet del Vallès. Uns 200 trens es veuen afectats, el que suposa uns 60.000 usuaris. De gener a octubre, Adif, el gestor d’infraestructures ferroviàries, denuncia 350 robatoris de cable en la seva xarxa.

2016: incendi a l’estació Marina, en desús, afecta 100.000 persones

El 9 de febrer, més de 100.000 persones queden afectades per l’incendi a l’estació de Marina ―en desús― situada entre el Clot-Aragó i Arc de Triomf.

2017: rescat dels passatgers de cinc combois aturats prop de Sants i xoc a l’Estació de França

El 6 de febrer una incidència en la catenària entre l’estació de Sants i l’Hospitalet evidencia la vulnerabilitat de Rodalies de Catalunya i deixa al descobert la manca d’inversions de la infraestructura ferroviària. Els passatgers de cinc trens que queden aturats han de ser transbordats i l’avaria tarda tres hores i mitja a poder ser reparada. Els retards dels combois arriben a l’hora i mitja en els dos sentits de la marxa. Des de la Generalitat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, demanen al Ministeri de Foment que executi les inversions pendents. Rull també aprofita per demanar el traspàs total de Rodalies a la Generalitat, i a Renfe, una millor gestió de les avaries atès que els passatgers dins dels trens aturats ―alguns dels quals entre dues estacions― no se’ls informa de l’avaria fins passada mitja hora.

El 28 de juliol, un tren Civia de l’R-2 Sud procedent de Sant Vicenç de Calders xoca contra el topall de la via 11 a l’estació de França. L’accident causa tres ferits de gravetat, a més de 56 persones ateses, de les 70 que transportava. Les causes de l’accident apunten a un desmai del conductor. La velocitat escassa del comboi, uns 30 km/h, evita una desgràcia. Els serveis d’emergència actuen amb celeritat. El maquinista, amb set anys d’experiència, dona negatiu en l’anàlisi de consum de drogues i alcohol.

2018: una persona morta i cinc ferides greus en el descarrilament de l’R4 a Vacarisses

El 20 de novembre, un tren de l’R4 descarrila per una esllavissada de terres entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses-Torre Blanca. L’accident causa la mort d’un home de 36 anys. 41 passatgers estan ferits de diversa consideració.

2019: víctima mortal i 12 ferits greus en el xoc de dos trens de l’R4 a Castellgalí

El 8 de febrer, en pocs mesos de diferència, dos trens de l’R4 xoquen al seu pas per Castellgalí. L’accident provoca la mort de la maquinista, de 26 anys, d’un dels combois. L’accident també provoca 12 ferits greus. El xoc es produeix perquè un tren procedent de Lleida és desviat a la via per on circulava un altre comboi en sentit contrari, és a dir, cap a Manresa. Ningú no se’n va adonar dels set quilòmetres que va circular erròniament el tren procedent de Lleida. Ni de la col·lisió imminent. En el tram no hi ha sistema de frenada automàtica.

2020: la tempesta Gloria ensorra el pont entre Malgrat i Blanes

El 22 de gener, l’ensorrament del pont sobre la Tordera, a causa de la tempesta Gloria, afecta durant mesos la circulació de trens de les línies R1 i RG1, que, en aquest punt quedarà interrompuda durant temps.