Tèncnis d'Adif treballen des de primera hora del matí per reparar una avaria a Rodalies que, per la seva complexitat, durarà dies. La incidència s'ha originat en aquest punt, molt a prop de l'estació de Mollet - Sant Fost, quan de mantinada hi ha hagut un robatori de 360 metres de coure. En l'operació els lladres han tallat un cable d'alta tensió que ha causat diversos incendis en instal·lacions ferroviàries i ha afectat els sistemes de seguretat i senyalització de les vies. Els responsables de la infraestructura han qualificat la situació de "molt greu". JULIO GÓMEZ POMAR, secretari d'Estat d'Infraestructures "Se están valorando en estos momentos las afectaciones que, insisto, han sido muy importantes, porque afectan a comunicaciones, a señalización, a toda la base electónica de información, de seguridad..." En concret, s'ha hagut de tallar el servei de la línia R8 entre Granollers i Cerdanyola Universitat i també hi ha hagut retards a les línies R2, la que va a l'aeroport, i l'R11, la de Portbou. Per resoldre la situació, Renfe i Adif treballen en coordinació amb l'Estat i la Generalitat. Calculen que demà circularan el 50 % dels combois i diuen que es reforçarà el servei amb autobusos. JULIO GÓMEZ POMAR, secretari d'Estat d'Infraestructures "El sistema de ciculación no puede seguir los sistemas automáticos de señalización y esto supone, por lo tanto, ralentizar la velocidad de circulación de los trenes. Esto es lo que lleva precisamente a que las frecuencias tengan que bajar." Segons dades de Renfe, s'han vist afectats 200 trens i 60.000 passatgers. Això suposa el 15 % del volum de persones que passen per Rodalies en un dia laborable. "Tinc una entrevista i arribo tard a l'entrevista. Porto aproximadament esperant uns 45 minuts." Però el que no es pot dir és que els retards hagin agafat els usuaris per sorpresa. El guió d'avui els és força conegut. "És una darrere l'altra i et desesperes. Penses què faig? Yoga. I així. És un continu." "Casi cada dia, 5 o 10 minuts de retard." "Siempre hay problemas, siempre pasa algo con estos trenes." I un cop dalt dels trens els trajectes s'han fet eterns. "Es para cada dos per tres." A Granollers Centre, els usuaris de l'R8 s'han trobat amb la línia tallada a causa del robatori. Renfe ha habilitat un servei d'autobusos per anar i tornar fins a Cerdanyola del Vallès. "És una mica molest que ara haguem d'agafar un bus, segurament tardarem més." "A la tarda els retards han continuat a les línies R2 i R11 amb esperes, això sí, una mica menors, d'uns 30 minuts. Els trajectes dalt del tren han estat força més llargs del que és habitual." I això, tornant de treballar, pot resultar molest. "Porto moltes hores treballant i ara no sé quanta estona he d'esperar el tren." I quan per fi arriba encara més paciència. Els trens es queden aturats una estona a cada estació.
El punt del robatori de cablejat de coure ha estat a Santa Perpètua de Mogoda, a prop de l’estació de Mollet – Sant Fost, a les dues de la matinada. Aquest furt ha provocat tres incendis, ha deixat sense tensió la catenària i ha afectat les línies R2 nord, amb origen i final a l’aeroport; R11, que va a Portbou, i l’R8, que ha quedat sense servei entre Granollers Centre i Cerdanyola Universitat. Globalment, l’incident ha generat problemes a 200 trens i ha afectat 60.000 usuaris, moltes persones que es mouen cap al centre de Barcelona i en direcció a l’aeroport.
Segons el secretari d’Estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, es tracta d’un fet “molt greu” que ha afectat el cablejat de comunicacions, els sistemes de senyalització, tota la base electrònica d’informació i les instal·lacions de seguretat de les infraestructures. Per resoldre les afectacions, les administracions han posat “tots els recursos” a sobre de la taula i es declararan “obres d’emergència”. Gómez-Pomar ha assenyalat que el 50 % dels trens tornaran a funcionar a partir d’aquest dimecres però ha advertit que la circulació serà més lenta i, per tant, que hi pot haver retards.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha reforçat el servei d’autobusos i es posarà atenció, sobretot, en el transport cap a la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Aeroport de Barcelona- el Prat. A més, Adif i Renfe han anunciat que incrementaran els serveis d’atenció al client a les estacions afectades.
Renfe s’ha posat a analitzar els danys per presentar la denúncia corresponent i ha dit que es perseguiran les persones que han comès aquest delicte.
Reestructuració del servei
Mentre duri la reposició dels elements afectats pel robatori, Renfe ha dissenyat un pla especial de transport per minimitzar les afectacions als passatgers. Concretament, hi haurà dos trens per hora i sentit a la línia R2 nord i, a més, es reforçarà l’oferta amb un servei d’autobusos des de Granollers Centre, Mollet – Sant Fost, Montmeló i la Llagosta en direcció a Barcelona – Sant Andreu Arenal.
La línia R8 mantindrà el servei habitual de tren entre Martorell i Cerdanyola Universitat i un transport alternatiu per carretera des de la UAB fins a Granollers Centre. A l’R11 també hi circularan dos trens per hora i sentit.
Caos matinal
A les nou del matí, les demores ja superaven els 60 minuts en les línies 2 i 11, en ambdós sentits. Inicialment han afectat la senyalització entre Mollet i Montcada, i de retruc han generat importants afectacions en el pas dels trens de Rodalies. Per cobrir els trasllats dels usuaris entre les estacions afectades, des de les 8 h Territori i Sostenibilitat ha habilitat un servei alternatiu d’autobús per carretera que continuarà fins que no es restableixi el servei habitual. La Generalitat també ha demanat a l’Àrea Metropolitana que reforci els autobusos de la seva competència, entre Montcada i Barcelona, l’Aeroport del Prat – Barcelona i Barcelona-Castelldefels. També de resultes d’aquesta incidència hi ha hagut danys en enclavaments mecànics de la companyia ferroviària. Efectius de la policia científica dels Mossos d’Esquadra s’han desplaçat al lloc de la incidència per començar la investigació del cas.