Els usuaris de Rodalies han tornat a patir llargues esperes i això que avui no hi havia convocada cap vaga. La línia R3 ha tingut retards de més d'una hora al matí i també problemes a l'R2 i R1 amb esperes de 20 minuts. "Els horaris de tren canviaven contínuament. A més, he preguntat a informació i m'han dit que en principi no hi havia cap tipus de vaga, però realment sí que hi ha hagut una vaga." "Avui també. He arribat una hora tard. M'he hagut d'esperar un quart d'hora a l'estació i després els trens venien i anaven súper lents." "S'hauria de demanar responsabilitat que, si avui no n'hi havia cap de vigent (en teoria era ahir i demà). No trobo coherent com s'està duent a terme això." A la tarda, la situació ha millorat i no hi hagut complicacions remarcables. Segons Renfe, el servei no ha funcionat bé perquè alguns treballadors han fet una vaga encoberta. Si realment fos així, l'empresa podria sancionar els maquinistes i també hi hauria sanció si no es garantissin els serveis mínims, que, segons la companyia, ahir no es van complir. ALBERT FORCADELL, advocat "S'ha de valorar si els serveis mínims eren abusius o no, si s'han pactat bé amb els treballadors. I si donant-se aquestes premisses, hi hagués un incompliment per part dels treballadors, l'empresa el pot sancionar i llavors ha de recórrer al dret sancionador en què és l'àmbit de treball, és a dir, hi ha un catàleg de faltes i s'ha d'interpretar sempre si hi ha culpabilitat per part del treballador." Des del sindicat Semaf expliquen que els serveis mínims no es van complir per problemes amb les notificacions. Diuen que no es van entregar a temps. Demà hi ha convocada una nova jornada de vaga amb un 66 % dels combois a les hores punta, i un de cada tres combois durant la resta del dia.

El servei de Renfe ha patit aquest dimecres retards injustificats, ja que no hi havia convocada cap jornada de vaga. L’empresa ha acceptat que pot haver estat una vaga de zel dels maquinistes. En cas que realment es tractés d’una vaga encoberta l’empresa podria sancionar els treballadors per una absència laboral injustificada. També hi hauria sancions pels serveis mínims incomplerts, tal com va passar durant la vaga de dimarts, quan només es va assolir el 94 % dels serveis decretats i es van haver de cancel·lar una trentena de trens de Rodalies.

Els advocats experts en el tema asseguren que és l’empresa qui hauria de decidir com actua quan no es compleixen els serveis mínims. En tot cas, el que haurien de fer, diuen, és recórrer al dret sancionador en l’àmbit del treball, en què existeix un catàleg de faltes.

El sindicat SEMAF ha afirmat que si aquest dimecres no s’han complert els serveis mínims ha estat perquè alguns treballadors no van rebre la carta que els informava que els tocava treballar. Per tant, s’excusen així, en un problema de comunicació.

Aquest dimecres ha suposat una jornada més d’inconvenients per als usuaris dels diferents serveis que ofereix Renfe, un dia en què no s’han acabat els problemes a les andanes i els combois d’aquest dimarts i que s’esperen que es repeteixin aquest dijous. Els serveis mínims decretats per a l’última de les jornades de vaga del primer període acordat són d’un 66 % dels trens a les hores punta, mentre que a les hores vall en circularà un de cada tres.