No només seran més amples, les voreres de la nova Diagonal tindran un paviment singular. Seguint l'exemple del passeig de Gràcia, aquesta avinguda tindrà un model de rajola propi que s'inspirarà en la fulla dels plataners. A la Diagonal s'hi començarà a treballar abans del previst, entre febrer i març de l'any que ve, i a diferència també del que es pretenia, s'abordarà de cop el tram entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià. Els treballs arrencaran a banda i banda en els costats oposats, i avançaran fins a creuar-se. Tot per deixar així l'avinguda. Els carrils centrals es mantindran com ara, i els canvis es notaran als laterals. Hi haurà un carril bici segregat, al costat d'un vial per a vehicles de serveis. També s'hi farà una zona d'aparcament per a motos i voreres de més de set metres. Un model que es vol estendre a altres trams. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Hem de veure com funciona però jo crec que el mateix que es fa aquí ho farem en altres trossos de la Diagonal perquè no tindria sentit que això ho féssim experimentalment sense vocació d'estendre-ho a la resta de la Diagonal". Trias defensa que la reforma potencia el transport públic, bàsicament el bus, i que es fa una aposta en favor dels vianants. És el que reclamaven els comerciants, que aplaudeixen els canvis. MARTA CANUT, presidenta de l'Associació de Comerciants Diagonal Centre "Aquesta reforma, precisament, beneficiarà no només els comerciants sinó tota la ciutat. És un projecte que surt a un preu fantàstic i que té les tres 'b': de 'bueno, bonito y barato'". Les obres en aquest tram inicial tenen un pressupost d'uns 20 milions d'euros, i està previst que acabin la primavera de 2015.

El primer tram en obres és d’1,3 quilòmetres de llargada i va del passeig de Gràcia a la plaça de Francesc Macià. Durant el primer trimestre de 2014 es faran els treballs previs de l’obra, que es calcula que estarà enllestida durant el primer trimestre de 2015. L’Ajuntament assegura que fer tot el tram permetrà minimitzar afectacions i molèsties, com per exemple no tallar la continuïtat del carril bici al llarg de l’avinguda. La reforma permetrà augmentar considerablement l’amplada de les voreres fins als set metres i mantenir quatre arbrades i el tronc central.

La remodelació pretén millorar la seguretat de vianants i ciclistes, habilitant unes voreres més amples on puguin conviure sense problemes. El consistori creu que la Diagonal ha de continuar sent un eix estratègic per a la circulació de la bicicleta i també per als autobusos. La reforma inclou la construcció d’espais segurs per a aparcament de motos i que els comerços vegin garantit l’abastiment de mercaderies i facilitar la càrrega i descàrrega per a veïns i residents.

El projecte de l’avinguda Diagonal, traçat en poc més d’un any

La reforma de la Diagonal va caure en sac trencat després de la consulta del maig de 2010 impulsada per l’exalcalde Jordi Hereu. Ja des de l’oposició, Xavier Trias va apuntar un altre model de reforma de l’avinguda amb les voreres més amples i sense que el recorregut del tramvia fos un condicionant. La proposta va quedar latent fins a finals de 2012, quan Trias es va comprometre amb els comerciants de l’avinguda a definir un projecte de remodelació abans d’acabar el mandat.

Un mes després, Trias va assegurar que s’havia arribat a un preacord per a la reforma amb els comerciants i va avançar que era partidari de tirar endavant les obres per trams. A principis de 2013, va semblar que el projecte es tornava a encallar. Entre els comerciants es van encendre els ànims i l’alcalde va respondre que la Diagonal no era una prioritat perquè el pressupost no ho permetia.

Finalment, un acord amb el PP a l’abril va donar empenta a la reforma. Es va pactar començar els treballs en el tram comprès entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia. Ja es va estimar que les obres costaran al voltant d’uns 17,5 milions d’euros i s’acabaran el maig de 2015. A finals de juliol, es van conèixer més detalls de la futura Diagonal. També es va fixar que s’hi començarà a treballar l’estiu de 2014.