Era la darrera peça del trencaclosques per mirar d'entendre la incomprensible tragèdia de l'Airbus de Germanwings. Avui el fiscal de Marsella, Brice Robin, responsable de la investigació, ha confirmat que la segona caixa negra de l'A320 ha estat trobada al lloc de l'accident, exactament en aquest punt, 10 dies després de la tragèdia, però encara no ha estat analitzada. En aquesta segona caixa es recullen les dades tècniques del vol. Segons ha avançat el fiscal s'ha pogut deduir que el copilot, Andreas Lubitz, va variar manualment la velocitat de l'avió, dues vegades, per tal d'evitar que s'activessin les alarmes d'excés de velocitat. BRICE ROBIN, fiscal de Marsella "Pensem amb quasi total seguretat que en diverses ocasions va haver d'actuar per limitar l'alarma d'excés de velocitat, almenys dos cops. Per tant es una acció voluntària, en els últims moments del vol que va portar l'avió cap a la muntanya." Una notícia que s'ha conegut el mateix dia en què el fiscal de Düsseldorf ha aportat més proves sobre la situació mental que travessava el copilot. Segons les dades que s'han pogut extreure dels seus ordinadors, Andreas Lubitz, havia estat buscant informació per Internet sobre mètodes de com suïcidar-se, així com sobre el funcionament de les portes de les cabines de vol, el dia abans de l'accident. KRISTOPH KUMPA, fiscal de Düsseldorf "Segons els resultats, l'usuari de l'ordinador era coneixedor dels tractaments mèdics que havia de seguir per suïcidar-se. Almenys un dels dies, l'usuari va buscar durant uns minuts detalls de les portes de la cabina i va mirar-ne les mesures de seguretat." Avui una directiva de Lufthansa s'ha reunit amb familiars de les víctimes, en un hotel proper a l'aeroport del Prat, i s'ha compromès a donar-los suport en tot allò que necessitin.

Segons l’historial de navegació de la tauleta de Lubitz, el copilot de l’Airbus A320 sinistrat va cercar informació a Internet sobre “formes i possibilitats de suïcidar-se” entre el 16 i el 23 de març, un dia abans de la tragèdia. El rastreig indica també que Lubitz es va estar “diversos minuts fent cerques sobre portes de les cabines i les seves mesures de seguretat”. Aquesta informació podria indicar que el copilot va actuar de manera premeditada.

El fiscal de Marsella, Brice Robin, ha explicat que la caixa està força danyada (estava enterrada a terra i ha calgut excavar per extreure-la) però “podrà ser estudiada”. Tot i que l’anàlisi de la primera caixa ja va apuntar que el copilot, Andreas Lubitz, va estavellar voluntàriament l’aeronau als Alps francesos, aquesta segona aportarà informació tècnica com la velocitat, el grau d’inclinació o l’altitud de l’avió i podria servir per descartar del tot una errada tècnica. Robin també ha indicat que, “gairebé amb tota certesa”, el copilot no només va canviar la trajectòria del vol sinó que també va variar manualment la velocitat de l’avió en dos casos amb l’objectiu que no saltessin les alarmes d’excés de velocitat.

Robin també ha indicat que els investigadors ja han identificat 150 perfils genètics dels diversos ocupants del vol i ara caldrà comparar-los amb les mostres d’ADN proporcionades pels familiars. Aquesta tasca, que començarà la setmana vinent, servirà per tal de relacionar els perfils amb cadascuns dels passatgers. Pel que fa a les restes mortals, el fiscal ha dit que es lliuraran en el temps “més curt possible”, un cop la comissió d’investigació hagi validat tots els resultats. Els familiars també rebran els objectes personals de les víctimes, entre els quals hi ha 42 telèfons mòbils en molt mal estat.

Trobada amb les famílies

Simone Menne, membre del consell executiu de Lufthansa, s’ha reunit de nou amb els familiars de les víctimes espanyoles, els ha donat el condol i els ha ofert suport en tot el que necessitin. Menne ha explicat que per ella “era molt important tornar” després de la primera visita de la setmana passada i ha confessat que encara continuen “intentant comprendre què ha passat”. La directiva de l’aerolínia també ha visitat l’equip de professionals que atenen els familiars a l’Hotel Don Jaime de Castelldefels. A Barcelona s’ha habilitat un punt per atendre els familiars de la tragèdia a l’aeroport del Prat.