tramvia gran via

L’endemà que TMB hagi anunciat millores al bus H12, l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP) ha tornat a defensar la construcció del tramvia per la Gran Via de Barcelona. Proposa substituir l’H12, una línia de molta demanda, per aquest altre mitjà de transport, tot fent el mateix recorregut. En aquest sentit, la PTP vol perllongar l’actual T5 i connectar la plaça de les Glòries amb la plaça d’Ildefons Cerdà, passant per la plaça d’Espanya.

Aquesta nova infraestructura, defensa la PTP, permetria convertir la Gran Via en una avinguda on el transport públic tingui prioritat i sigui més ràpid i eficient.

Més capacitat i menys transbordaments

La PTP alerta les millores de l’H12 s’allargaran quatre anys i començaran el 2023, i tem que la línia de bus es quedi curta en capacitat quan els canvis estiguin enllestits. De fet, recorden que tot i que ja hi ha metro, cal una línia en superfície contínua, entre la plaça d’Ildefons Cerdà, el Besòs i Badalona per tal de fer desplaçaments sense cap transbordament.

Entre els beneficis que destaquen hi ha la rapidesa, amb càrrega i descàrrega de passatgers més veloç, i la capacitat, que passaria dels 2.000 passatgers l’hora que té l’H12, als 4.000-8.000 que permet el tramvia. A més, la PTP creu que el nou transport optimitzaria la circulació d’autobusos interurbans, amb intercanviadors entre bus, tramvia, metro i tren en punts com la plaça d’Espanya, el passeig de Gràcia i Glòries/Estació del Nord.

La introducció del tramvia aniria acompanyada de la reurbanització de la Gran Via i de la introducció de més vegetació.

Mentre no hi hagi el tramvia, un H12 més ràpid

En un comunicat, la PTP reclama millorar la velocitat actual de l’H12, que actualment circula de mitjana a 11 km/h en hores punta i a 12 km/h en els moments de menys trànsit. Proposen un carril exclusiu per al bus i totalment segregat de la resta de vehicles, també dels taxis, i prioritat semafòrica per al bus.

A més, reclamen parades dobles al llarg del recorregut, per tal de carregar i descarregar passatgers de manera més àgil, sense esperar a les parades la càrrega i descàrrega del bus anterior.