tarifes transport

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha criticat que un any més s’hagin congelat les tarifes per al transport públic. Segons l’entitat, és una mesura que pot ser percebuda amb bons ulls pels usuaris, especialment després de la crisi per la pandèmia, però creu que “no és la millor política social per al transport públic”.

En un comunicat afirma que el fet de congelar els preus impedirà abordar Ies millores tarifàries pendents. Reclamen una “tarifació senzilla i assequible, que fidelitzi l’usuari i que sigui d’aplicació arreu de Catalunya”. Afegeix que “sense una aposta econòmica clara pel transport públic” això no serà possible.

Sense canvis des de la implantació de la T-Usual

L’entitat demana seguir aprofundint en la línia iniciada amb la introducció de la T-Usual el 2019, el “canvi tarifari més important de les darreres dècades“. Creu que des d’aleshores no s’ha fet més política tarifària i no hi ha hagut cap millora. Reclama sistemes més avançats per fidelitzar l’usuari habitual del transport públic. Posa com a exemple el cas de Viena, on l’abonament anual té un cost d’un euro al dia. Això diu, “en un context de salaris superiors als nostres”.

Denuncia també el retard en la posada en marxa de la T-Mobilitat i critica que, de moment, “és només un canvi del cartró al plàstic”, que no aporta cap bonificació per als usuaris més recurrents ni “soluciona els greuges territorials de l’actual sistema de zones”. També reclama una reducció tarifària social per a tot l’àmbit de l’ATM.

Manca històrica de finançament

La PTP denuncia que “no podem congelar tarifes” i “seguir sense model de finançament”. Creu que acabarà sent l’usuari qui pagui les millores que es van introduint en el sistema. Alerta que “no existeixen instruments adequats per al finançament del transport públic i que l’endeutament que acumula, agreujat per la pandèmia, és un llast que pesa sobre la planificació de la xarxa de transport i sobre qualsevol decisió rellevant sobre les tarifes”. 

Per tot plegat, reclama que es despleguin mesures per millorar el finançament del transport com, per exemple, la implementació d’un peatge urbà per entrar a Barcelona. Critica que en àmbit català s’han deixat caducar “les concessions de les autopistes” sense implantar un peatge públic que podria servir “per a tal efecte”.