viatges prop barcelona gratis renfe setembre

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) considera que la gratuïtat temporal dels serveis de Rodalies i mitjana distància de Renfe durant quatre mesos no és la millor opció per promocionar l’ús del transport públic.

L’entitat explica que, tot i celebrar qualsevol mesura que fomenti l’ús del transport públic, sobretot en un context d’emergència climàtica i amb la pujada de la inflació, creuen que aquesta iniciativa “no soluciona els problemes del sistema i, a més, en genera de nous”.

En concret, apunten que la mesura discrimina entre les comarques que tenen aquest servei de transport i les que no. Tampoc inclou els viatges intermodals amb autobusos, metro i tramvia i s’alteren els equilibris econòmics amb les línies d’autobús interurbà. També consideren que després dels quatre mesos, quan es torni a la normalitat, continuarà funcionant un model tarifari poc competitiu amb el vehicle privat.

La mesura del 50 % no inclou tot el territori

Pel que fa a l’altra proposta del Govern, els descomptes d’entre el 30 i el 50 % en els sistemes de transport públic, la PTP aposta per aquesta reducció del 50 % de manera puntual pel context social i econòmic actual, tot i que n’analitzen alguns inconvenients. En primer lloc, els descomptes només s’aplicaran als sistemes integrats i això no inclou tota la població de Catalunya. Tampoc veuen amb bons ulls que a Barcelona l’ATM aplicarà els descomptes equitativament independentment del nombre de zones. I no entenen que els títols bonificats estiguin vigents només fins al 15 de gener, quan títols com la T-Usual o la T-Jove poden ser adquirits en finalitzar l’any.

Què proposa l’entitat?

La PTP aposta per un sistema tarifari únic i integrat per a tot el transport públic. També creuen que es potenciaria l’ús del transport públic si es reduïssin els increments de preus per canvi de zona i demanen que mitjançant la tarifació es fidelitzi els usuaris des del primer viatge, sense tenir en compte si van sols o en grup. També creuen que urgeix que s’implanti un sostre de despesa mensual i que s’unifiqui, s’ampliï i es faciliti l’accés a la tarifació social.

Millorar l’oferta de Rodalies

Per l’entitat Promoció del Transport Públic, el dèficit tarifari derivat dels bitllets gratuïts —calculen 67,1 milions d’euros— es podria destinar a ampliar l’oferta de Rodalies. La PTP asseguren que analitzaran l’evolució de les mesures, que es començaran a aplicar a partir d’aquest setembre.