
Quatre autobusos de les línies H12 i D20 circulen des fa uns dies amb un sistema d’intel·ligència artificial (IA) que permet controlar de forma automàtica els carrils bus i les parades. Es tracta d’un sistema de càmeres instal·lades a la part davantera que detecta els vehicles que envaeixen el carril bus i també si fan parades o estacionaments obstaculitzant el pas dels autobusos i l’accés i el desencotxament dels usuaris, especialment persones amb mobilitat reduïda.
La prova pilot està finançada per l’Ajuntament de Barcelona i és un dels dos projectes guanyadors del Barcelona Innova Lab Mobility. La tecnologia la desenvolupa Hayden AI, una empresa líder als EUA que ja ha implantat aquest sistema a ciutats com Nova York, Los Angeles, Washington DC o Califòrnia, entre d’altres. A Nova York, on s’utilitza des del 2019, la velocitat dels autobusos ha augmentat un 5 % i les col·lisions han disminuït un 20 %.
El sistema podria posar multes en un futur
El sistema que s’està provant permet que els autobusos aportin informació estadística del que capten mentre estan circulant. TMB disposarà del sistema durant sis mesos per valorar-ne “una possible implantació a la flota i una futura acció sancionadora”. De moment, però, les càmeres no enregistren matrícules ni tampoc s’emeten sancions als conductors o propietaris dels vehicles. La prova va en la mateixa línia del vehicle específic de TMB que, des del maig de l’any passat, sanciona les infraccions comeses al carril bus.
