Una palanca, situada al panell de la cabina, controla la porta d'accés. El procediment habitual per entrar-hi és aquest, difós per Airbus en un vídeo explicatiu. Es demana permís als pilots a través d'un telèfon i aquests desbloquegen la porta. En cas d'emergència, com la pèrdua de consciència dels pilots, també s'hi pot entrar introduint un codi en aquest panell. Si no s'hi vol permetre l'entrada a ningú, el comandant i el copilot tenen la possibilitat de bloquejar la comporta. Això inhabilita el teclat numèric i fa impossible accedir a cabina. Es tracta d'un sistema que es va començar a implementar després dels atemptats de l'11-S. JOSHUA TRISTANCHO, enginyer aeronàutic de la UPC "Si tenemos un piloto dentro y otro fuera, el sistema está pensado para que este piloto, el que está dentro, tenga el control sobre la puerta. De manera que aunque el piloto que está fuera sepa el código, el piloto de dentro podría o bien haber cambiado el código, o bien haber bloqueado, porque hay un mando para ello, para que nadie pueda entrar." L'airbus A320 necessita dues persones a cabina, el comandant i el copilot. Com a norma general no tenen prohibit sortir-ne, però amb matisos. CARLES MALLOL, escola de pilots Dreamair "En principi sempre han de ser dues persones a cabina. Només hi ha dos supòsits en què pot quedar-ne un de sol: en cas de necessitats fisiològiques, o perquè s'ha de solucionar algun problema tècnic a l'avió. Ara bé, hi ha companyies que tenen normes més restrictives, com Vueling o Iberia, per exemple. En cas que un dels pilots surti de cabina obliguen a entrar-hi el sobrecàrrec, el cap dels auxiliars de vol. No és el cas de Lufthansa, que s'acull a la normativa general. L'accident de dimarts ha fet moure fitxa a aerolínies com Norwegian o la canadenca Air Transat, que ja han anunciat que no permetran que es quedi un tripulant sol a cabina.

El debat sobre la seguretat a les aeronaus s’ha reobert després de la tragèdia als Alps francesos. Des de l’atemptat a les Torres Bessones, l’accés a la cabina dels pilots es regula amb un sistema de porta blindada i codi d’accés. La tecnologia permet que qualsevol membre de la tripulació pugui accedir-hi des de fora amb la introducció d’un codi especial que fa que la porta s’obri transcorreguts uns segons, sempre que no s’aturi el procediment des de dins. Des de l’interior la porta es pot obrir en qualsevol moment.

Els protocols varien respecte al nombre de persones que han de romandre a la cabina durant el vol. La normativa dels Estats Units impedeix que es quedi un sol comandament a la sala de control durant el trajecte, un fet que sí que permet la llei europea, que posa com a excepció les fases d’enlairament i aterratge. Segons Carles Mallol, gerent de l’escola de pilots Dreamair, els pilots tenen permís per sortir si tenen necessitats fisiològiques o es registren problemes tècnics a l’aparell. En aquests casos, explica Mallol, hi ha companyies més laxes i d’altres de més “restrictives”, que obliguen a entrar a la cabina el cap dels auxiliars de vol.

En el cas de Lufthansa, per exemple, el director general, Carsten Spohr, ha explicat que la companyia permet deixar la cabina amb una sola persona i ha afirmat que és natural que un pilot surti quan l’avió està estable i arriba a “una altitud normal”. Però el sinistre de Germanwings ha forçat a modificar els protocols de companyies com Norwegian Airlines i EasyJet, que obligaran que hi hagi sempre dues persones a la cabina. El departament de seguretat de la companyia noruega de baix cost ha informat que si un dels dos pilots ha de sortir es demanarà que un membre de la tripulació ocupi el seu lloc i ha dit que la normativa s’implementarà “com més aviat millor”. En el cas d’EasyJet, aplicarà la norma a partir d’aquest divendres, després que l’autoritat de l’aviació civil britànica (CAA) demanés dimarts a les aerolínies del país que revisessin els procediments.