L’autobús Tilling-Stevens TS3A va ser el primer model de la xarxa de CGA (avantpassat de TMB) que va recórrer els carrers de Barcelona el 1922. Era un vehicle cridaner, pintat de color vermell i amb dos pisos comunicats per un dels elements que el feien únic: l’escala exterior en corba, que es podrà trepitjar 100 anys més tard. A principis de juny, el Tilling-Stevens restaurat circularà de forma excepcional per la ciutat i la gent hi podrà pujar. Serà el protagonista indiscutible del centenari de TMB, que recupera el Ral·li d’Autobusos Clàssics de Barcelona després de dos anys cancel·lat a causa de la pandèmia.

Indiscutiblement, serà l’emblema del centenari de TMB
José Antonio Hernández, responsable de la restauració del Tilling-Stevens de l’empresa Consman

Un any de restauració

El juny del 2021, l’històric autobús va sortir de les instal·lacions del Triangle Ferroviari de TMB per començar la restauració, que ha durat gairebé un any i que s’ha fet als tallers de l’empresa Consman, a Castellbisbal. El repte principal ha estat “recollir tota la informació possible per tenir una imatge global del vehicle”, afirma José Antonio Hernández, responsable de restauració de Consman. “Costa trobar materials que donin la imatge de llavors” i reconeix que han rebut la col·laboració de “gent molt gran, que ens ha ajudat en coses que avui ja no es coneixen“. Un exemple: “El repte de fer l’escala, que ha estat molt dificultós“.

El Tilling-Stevens abans de ser restaurat
Els Tilling-Stevens tenien dos pisos i eren de color vermell, la gent els coneixia com ‘els anglesos’ i van ser tota una novetat
Albert González, historiador

Una innovació “brutal”

L’historiador Albert González ha afirmat al programa ‘Via 15’ que el Tilling-Stevens va suposar “una innovació brutal a escala tecnològica” i “l’aparició definitiva de l’autobús a la ciutat“. És un vehicle híbrid “de sèrie”, “amb un motor tèrmic de benzina que fa que un generador elèctric fabriqui energia i un motor elèctric que fa moure el vehicle”, explica el responsable de la flota antiga de TMB, Antonio Vázquez. Els autobusos Tilling-Stevens “tenien dos pisos i eren de color vermell, la gent els coneixia com ‘els anglesos’ i van ser tota una novetat”. Com que venien del Regne Unit, tenien el volant a la dreta. El 1922 hi havia 64 vehicles Tilling-Stevens circulant per Barcelona que cobrien quatre línies batejades amb les primeres lletres de l’abecedari: A, B, C i D.

Amb la Guerra Civil es van quedar sense recanvis “i això va ser un drama”, explica l’historiador. Aquest fet va acabar suposant la desaparició definitiva d’aquest model.

Detall de la roda restaurada del Tilling-Stevens
El seu lloc no seria una cotxera, seria un museu viu, com a moltes ciutats del món
Albert González, historiador

A un museu, no a una cotxera

“Per a mi és un interrogant saber què representarà per a la ciutat“, afirma amb certa acritud l’historiador Albert González. “Potser al principi generi un cert entusiasme, però després no sé què passarà”. L’historiador recorda que TMB té un conjunt important d’autobusos restaurats “però no hi ha una resposta al darrere de la gent“. González té molt clar que el lloc del Tilling-Stevens “no seria una cotxera, seria un museu viu, com a moltes ciutats del món”, però creu que la ciutadania “no valora” els vehicles que han format part del transport públic de la ciutat i lamenta que el Museu del Transport encara no pugui ser una realitat després d’intentar-ho al llarg de 50 anys.