(Redacció/ACN) En marxa la jornada de vaga a Renfe dels maquinistes convocada aquest dilluns. CGT fa una crida als treballadors de la companyia ferroviària a aturar-se durant 24 h per reivindicar millores laborals. Segons Renfe, el seguiment és mínim, d’un 0,6 %. Els sindicats, però, situen el seguiment en el 34,7 %.
Tot i axò, al matí s’han viscut algunes aglomeracions i retards. “Sempre paguem els mateixos, anava tothom apilonat”, ha assegurat la Mari Carmen, usuària que ha arribat a Sants procedent d’un tren de Tarragona. “A Montcada ja no podia pujar gent”, ha indicat, en la mateixa línia, el Ramon, que ha arribat des de Sabadell. Com a conseqüència de la protesta, s’han decretat uns serveis mínims del 66 % dels trens en hores punta, des de les 6 fins a les 9.30 h i de 17 a 20.30 h. Pel que fa a la resta de la jornada, el percentatge baixarà fins a un 33 % dels trens.
Pel que fa a llarga distància i alta velocitat, l’aturada ha provocat algunes cancel·lacions a primera hora del matí, però la majoria dels viatgers afectats s’han pogut reubicar. En aquest cas, els serveis mínims decretats són del 72 % dels trens afectats. Per als trens Avant, el servei mínim és del 65 %. Els horaris per als dies que hi ha vaga es poden consultar a la pàgina web i les aplicacions de Rodalies i Renfe.
Canvis i reemborsament de bitllets
Els viatgers amb bitllets adquirits amb antelació pels serveis afectats per la vaga poden sol·licitar el seu canvi o reemborsament sense cap cost addicional a estacions i agències de viatge. Als viatgers afectats per trens suprimits se’ls oferirà, sempre que sigui possible, viatjar en un altre tren en l’horari més aproximat l’adquirit.
Reclamen millores en les condicions laborals
CGT és l’únic sindicat que manté la convocatòria de vaga per mostrar el seu desacord amb la negociació col·lectiva amb l’empresa. En un principi els sindicats majoritaris SEMAF, UGT i CCOO també s’hi van sumar, però finalment se’n van desmarcar després que Renfe decidís incorporar millores en les condicions laborals. Es tracta, per exemple, d’un increment salarial del 3,5 % a partir de l’1 de gener d’aquest any, una reducció de la jornada a 35 hores setmanals i la creació d’un nou perfil dins la plantilla, el maquinista instructor, que permeti agilitzar els processos de formació.
Tarda amb més seguiment de vaguistes
En el torn de tarda, tant l’empresa com els sindicats coincideixen en què el seguiment de la vaga ha estat més ampli. Tot i això, les xifres d’uns i altres segueixen sent molt distants: mentre que Renfe considera que hi ha hagut un seguiment del 2,91 % els sindicats el situen en el 35,9 %.
Tot i que no hi ha hagut grans incidències, els usuaris n’han patit, de nou, les conseqüències i a partir de les cinc, en hora punta, s’han tornat a viure aglomeracions a andanes i vagons: “Ple com sempre però hem trigat una hora més”, comentava un passatger que venia de Sitges.
Les aturades es repetiran aquest divendres 11 de novembre.