L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat ha viscut aquest divendres el primer dia de la vaga indefinida convocada pels treballadors dels controls de seguretat. El temps d’espera ha estat d’entre 15 i 20 minuts al controls, de mitjana. A mig matí s’han començat a formar cues i, entre les 9 i les 11 h, moment de més acumulació, els viatgers han hagut de fer fins a 40 minuts d’espera a la T2. A la T1 l’aturada ha tingut menys incidència.

La Delegació del Govern a Catalunya va decretar uns serveis mínims del 90 % que, segons l’empresa, s’estan complint. Així doncs, Trablisa ha informat que hi ha 10 filtres oberts a la T1 i cinc a la T2.

En declaracions a la premsa, la directora de Recursos Humans de Trablisa ha reiterat que la vaga és il·legal. També ha volgut enviar un missatge de tranquil·litat als passatgers. El comitè de vaga ha explicat als mitjans que aquest divendres, primer dia de la vaga indefinida, hi ha cinc vigilants en cada filtre de seguretat, en comptes dels sis habituals. Afegeix que aquesta figura és la que fa els controls aleatoris de maletes. Els treballadors han acusat Trablisa de portar personal de Mallorca a l’aeroport del Prat coincidint amb la vaga.

El personal inicia l’aturada després de decidir en assemblea no acceptar l’última proposta de l’empresa (Trablisa). L’inici de la protesta coincideix amb la jornada amb més volum de passatgers d’aquesta setmana a l’aeroport. N’hi haurà uns 185.000, segons Aena. La xifra supera, fins i tot, la que s’espera el cap de setmana: 160.000 viatgers dissabte i 180.000 diumenge. L’empresa gestora dels aeroports calcula que aquests dies s’enlairaran i aterraran entre 950 i 1.000 vols de l’aeroport barceloní.

Protesta a les portes de la T1

A partir de les 12 h, una vintena de treballadors de Trablisa s’han concentrat a les portes de la T1 de l’aeroport del Prat per fer sentir les seves reivindicacions.

Els motius de la protesta

Els treballadors han convocat la vaga per demanar millores laborals com ara cobrar un euro més per hora o disposar d’aparcament gratuït durant la jornada laboral. Per la seva banda, l’empresa considera que l’aturada és il·legal i injusta. Afirma que ja ha incrementat la plantilla en un 44 % per fer front al creixement constant de l’aeroport i que no pot fer front a les qüestions econòmiques que plantegen els treballadors.

El precedent del 2017

L’aturada indefinida als controls de seguretat de l’aeroport recorda la situació que es va viure l’estiu de fa dos anys, quan la vaga dels treballadors d’Eulen —llavors l’empresa encarregada dels controls de seguretat— va originar cues importants. La vaga es va acabar abruptament a causa dels atemptats del 17 d’agost del 2017. L’Estat va acabar decretant un laude de compliment obligat. Es va forçar l’empresa a pagar als treballadors un plus anual de 200 euros i a reforçar el personal en hores punta.

Vagues a l’aeroport

A la vaga als controls de seguretat se n’hi podria sumar una altra: la del personal de terra i manteniment d’Iberia, que amenaça amb mobilitzacions si l’empresa no atén les seves demandes laborals.

Consells per als viatgers

Davant d’un escenari complicat, tant Aena com l’Agència Catalana del Consum han llançat alguns consells als viatgers. El més important: arribar amb temps a la terminal, sobretot en cas que s’hagi de facturar l’equipatge. Si normalment es recomana ser-hi dues hores abans, en aquest cas seria prudent fer-ho amb tres o quatre hores d’antelació.

En cas de perdre el vol, l’agència recorda als usuaris que poden fer reclamacions al Ministeri de Foment. D’altra banda, Aena facilita el telèfon 913 211 000 per obtenir informació actualitzada sobre la situació.