(ACN/Redacció) La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, espera que hi hagi “millores” en informar els passatgers de Rodalies en cas d’incidències durant aquest mes de març. Així ho ha afirmat aquest dilluns, després de reunir-se amb el director de Rodalies, Antonio Carmona, i el comissionat pel traspàs de Rodalies, Pere Macias, al Centre de Gestió d’Operacions, a l’estació de Clot-Aragó.
Paneque ha dit que s’està intentant que “sigui el més ràpid possible” i ha insistit a donar resposta “amb la màxima celeritat” i, si es pot, avisar “a temps real” per valorar les “alternatives” de viatge. En aquest sentit, Paneque ha admès que “hi ha un recorregut” per millorar aquesta prestació.
La xarxa ferroviària, a dos ritmes
La titular de Territori ha recordat que la xarxa ferroviària “està en un moment de plena inversió” i que, per tant, hi ha “dos ritmes”. Per una banda, les obres per “assegurar el futur” de Rodalies, regionals i l’alta velocitat i això “té un temps de desenvolupament”. I, per l’altra, s’ha de garantir que “en el mentrestant”, quan hi hagi afectacions derivades d’aquests treballs, “es pugui donar la informació el millor possible” al ciutadà.
Paneque ha explicat que ja s’està treballant en l’ampliació de personal de Renfe, tal com es va pactar aquest diumenge amb el Govern espanyol. La consellera no ha concretat quan s’incorporaran aquests treballadors ni la quantitat i espera “anar informant” en els pròxims dies.
Els usuaris, però, creuen que el dèficit en inversió ve de lluny i que amb aquestes mesures encara no n’hi haurà prou per notar una millora clara del servei.
Setmana d’incidències
La reunió al Centre de Gestió d’Operacions de Rodalies ha arribat després d’una setmana amb incidències diàries a la xarxa. Aquest dissabte un comboi d’alta velocitat va aturar-se pocs metres després d’arrencar a l’estació de Sants i van haver d’evacuar els 403 passatgers que hi havia. D’altra banda, una vagoneta de reparació es va avariar a la bifurcació a Mollet del Vallès. Tot plegat, va provocar retards al voltant dels 90 minuts.
24 hores abans va haver-hi una altra incidència, quan un tren de l’R2 va quedar sense tensió entre les estacions de Bellvitge-Gornal i el Prat de Llobregat. Els Mossos d’Esquadra i els Bombers també van evacuar al voltant de 900 usuaris atrapats a l’interior del tren. Aquesta incidència va provocar retards a les línies R14, R15, R16 i R17, amb demores que podien superar l’hora. I en el cas de l’R11, van situar-se al voltant dels 30 minuts. També va alterar el servei, però de forma puntual, a l’R4 i l’R8.
ERC, Comuns i CUP registren la petició d’un ple monogràfic al Parlament
Els grups parlamentaris d’ERC, Comuns i CUP han registrat aquest dilluns la petició d’un ple monogràfic sobre “les múltiples i continuades incidències” de Rodalies. Ho han fet a través de l’article 156.1 del reglament i a partir d’ara s’elevarà la proposta a la Mesa i a la Junta de Portaveus.
Els tres grups proposen que el debat se centri a donar explicacions sobre les “continuades incidències”, que el govern concreti les “accions previstes” per millorar la xarxa, que es parli de les millores a la xarxa ferroviària i del traspàs “integral” de Rodalies. La cambra catalana no ha fet mai un debat específic sobre aquesta qüestió, encara que s’hagin fet diverses peticions.