usuaris autobusos R3
Foto: Jordi Borràs (ACN)
Escolta aquesta notícia

(ACN/Redacció) La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha defensat la planificació i el dimensionament del pla alternatiu de transport (PAT) per les obres de l’R3, després de fer-ne seguiment de les primeres hores de funcionament. “És de justícia que els usuaris tinguin un transport alternatiu tal com tenien el transport ferroviari abans del tall”, s’ha felicitat. Tot i això, la consellera s’obre a fer modificacions a partir de la setmana vinent, un cop s’analitzin a fons les dades dels primers dies de servei, especialment a la Garriga, on es reclamen busos directes amb freqüències de 30 minuts, en lloc d’una hora: “Si cal, millorarem en el cas de la Garriga. No implica una gran inversió”.

Amb tot, la consellera assegura que la informació de la qual disposa el Govern apunten a un bon funcionament del pla alternatiu de transport, especialment quan ja s’han superat l’hora punta del matí, que és sempre la més “complicada” pel volum d’usuaris que aplega.

Territori estudiarà si reforça el servei

Paneque, però, no dona encara per definitiva la planificació que s’ha posat en marxa aquest dimarts. “D’acord amb els ajuntaments, veurem si cal reforçar algun servei o modificar alguna freqüència“, ha assegurat. El departament estarà especialment a sobre de la situació a la Garriga. Justament, l’alcaldessa d’aquesta població, Meritxell Budó, ha demanat incrementar la freqüència dels autobusos en hores punta i reclama vehicles directes cada 30 minuts.

Paneque defensa el dimensionament del transport alternatiu pel macrotall de l'R3 | Departament de Territori i Sostenibilitat, Generalitat de Catalunya, Renfe, Rodalies, tren

Pel que fa a la resta de punts, Paneque assegura que la planificació no hauria de patir modificacions perquè s’hauria constatat que el dimensionament previst és el necessari. Per a les hores punta de la tarda, tampoc no es preveuen canvis perquè s’augura una concentració menor d’usuaris. La consellera ha justificat les molèsties que el tall pugui ocasionar als usuaris els pròxims mesos per la necessitat de dignificar l’única línia de Rodalies que encara funciona amb via única i que acumula el nombre més gran d’incidències de tota la xarxa.

La PTP també reclama més busos directe

La vicepresidenta de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Mercedes Vidal, també s’ha mostrat preocupada per la Garriga, on coincideix amb Budó en reclamar més busos directes, sobretot a les hores punta. Vidal considera “normal” que amb el servei per carretera s’hagin de fer “ajustos” amb el pas dels dies. “Potser fan falta més busos en una destinació i en una altra amb menys és suficient”, ha valorat la vicepresidenta de la plataforma. La membre de l’associació ha recordat que “és un tall històric i, per tant, els serveis alternatius han d’estar a l’altura”. 

Renfe assegura que pla funciona “raonablement bé”

De la seva banda, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha dit que el pla alternatiu per carretera està funcionant “raonablement bé”. Carmona ha destacat que hi ha 90 persones informant a totes les estacions i diu que els busos estan “funcionant bé”. El portaveu ha admès que s’han produït alguns retards, però assegura que en ser via única “qualsevol incidència pot afectar una mica més”.

Imatge de l'autor/a