Bicicleta al carrer d'Aragó

Barcelona ha augmentat els desplaçaments en bicicleta un 20,56 % el 2021 respecte al 2019, segons les dades de l’empresa Strava, una aplicació per a telèfon mòbil que utilitzen més de 93 milions d’esportistes. Aquest programa informàtic serveix per registrar les activitats de corredors i ciclistes, comparar-ne el rendiment, connectar amb la comunitat i compartir fotos i històries.

Mapa tèrmic de les rutes ciclistes de Barcelona elaborat per Strava
Mapa tèrmic de les rutes ciclistes de Barcelona. Font: Strava

L’anàlisi de Strava també destaca les dades dels tres carrils bici més populars de Barcelona i els territoris limítrofs, comparant les xifres entre el gener i el setembre del 2019 i el mateix període del 2021:

  • avinguda Diagonal: +24 %
  • passeig fluvial del riu Besòs: +106 %
  • passeig de Santa Coloma: +57 %

De fet, el maig del 2020, durant la fi del confinament pel coronavirus, l’app Strava ja va detectar la sortida massiva de la gent per practicar esport al carrer després de 49 dies de tancament.

El carrer d’Aragó incrementa els desplaçaments en bicicleta un 800 %

Segons les dades facilitades per Strava, el carril bici d’Aragó, estrenat el desembre del 2020, ha incrementat els desplaçaments un 864 % en el tram que va del passeig de Gràcia fins a Enric Granados, si es comparen els mesos de gener a setembre del 2020 amb els del 2021.

El tram del carrer d’Enric Granados fins a Tarragona també ha augmentat els desplaçaments durant el mateix període, en aquest cas un 714 %.

El carril bici del carrer de París, inaugurat el 2019, també ha incrementat l’ús de la bicicleta un 44 % en aquest punt. Igualment, al carrer de Pau Claris els desplaçaments amb aquest vehicle van augmentar un 34 % entre el gener i el setembre del 2021 respecte al 2020.

Increment mundial de desplaçaments en bici durant la pandèmia

Strava destaca que, a través de la base de dades Metro, proporciona des de fa un any accés gratuït a informació sobre mobilitat a 1.575 autoritats locals de tot el món. Un d’aquests organismes receptors és l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).

Michael Horvath, cofundador i director general de Strava, assenyala que “l’augment dels desplaçaments actius observat durant la pandèmia s’està convertint en la nova norma en ciutats de tot el món”. Xavier Bach, tècnic superior en estudis de mobilitat de l’IERMB, destaca que les dades de Strava han permès “mostrar com ha augmentat l’ús de la bicicleta a pràcticament tota l’àrea metropolitana durant el període de la covid“.