El Departament de Territori i Sostenibilitat ha començat les obres per fer accessible l’intercanviador de la plaça d’Espanya, on conflueixen les línies 1 i 3 del metro amb els Ferrocarrils de la Generalitat. Els treballs s’allargaran gairebé quatre anys i s’hi invertiran 10 M €. El subsol és ara un laberint de passadissos amb escales i entitats de persones amb mobilitat reduïda han reclamat en reiterades ocasions l’accessibilitat d’aquesta estació.

Les línies 1 i 3 del metro tindran ascensors per connectar el carrer amb el vestíbul i el vestíbul amb les andanes. A més, a l’L1 es farà un vestíbul més ampli a l’entrada pel centre comercial. A les andanes d’aquesta línia se substituiran les escales metàl·liques que hi ha per creuar i s’hi posaran ascensors. El passadís que connecta l’L1 amb l’L3 es renovarà i s’eliminaran les escales per rampes.

plaça d'Espanya

Un nou carril dins la plaça

Les obres al metro tindran afectació en la mobilitat a l’exterior de la plaça d’Espanya i als carrers del voltant (Tarragona, Diputació i av. Paral·lel). A partir de l’agost es reduiran carrils de circulació al costat del centre comercial i hi haurà altres afectacions per desviar serveis. Per això, es farà un carril nou per al trànsit privat dins la rotonda, on ara hi ha gespa. De fet, les cates són visibles per transformar l’espai.

Tota la xarxa adaptada el 2024

En una visita d’obres, el conseller Damià Calvet ha assegurat que l’objectiu de la Generalitat és tenir la xarxa de metro 100 % accessible el 2024. Ara hi ha 146 estacions adaptades de les 159 que té el servei. La tinenta d’alcalde Janet Sanz ha dit que el de la plaça d’Espanya ha de ser “un dels grans intercanviadors de la ciutat metropolitana”.

Calvet ha assenyalat com a reptes d’infraestructures acabar l’L9 del metro, connectar els tramvies per la Diagonal i allargar l’L8 dels FCG d’Espanya a Gràcia. Aquest últim projecte ha dit que espera començar-lo abans del 2024. A la plaça d’Espanya també s’invertiran 5 M € per millorar els sistemes d’evacuació de l’estació.